Egyre nagyobb a verseny az agilis, tehetséges munkavállalók megszerzéséért. Ilyen helyzetben olyan toborzási stratégiákhoz kell fordulni, amelyek kreatív megoldásokat nyújtanak, amelyekkel mások elé kerülhetsz. A passzív jelöltek toborzása is ezen stratégiák közé tartozik, amellyel jó eredményeket érhetsz el.
A passzív jelölt az, akinek most van munkája és jelenleg nem is keres másikat, de valójában meggyőzhető a váltásra. Ez egy sokkal nagyobb csoport, mint elsőre gondolnád: a különböző kérdőíves kutatások alapján a munkavállalók 70%-a kész otthagyni az aktuális munkahelyét. Ha kialakítasz egy tudatosan felépített stratégiát az ő toborzásukra, azzal jelentős versenyelőnyre tehetsz szert.
A passzív jelöltek toborzása ráadásul a közös munkát is más alapokra helyezi. A munkavállaló számára büszkeség, az elismerés jele, ha őt keresik meg egy lehetőséggel. Így a feladat, a munka iránt is lelkesebb lesz, ha végül valóban sikerül magadhoz csábítani. Arra is számíthatsz, hogy sokkal alaposabban átgondolja a váltást, mint azok a jelentkezők, akik aktívan munkát keresnek és nagyon várnak egy megoldásra – így ha végül úgy dönt, hogy csatlakozik a csapatodhoz, nagyobb eséllyel marad is hosszabb távon.
Hogyan tudsz eredményesen megszólítani passzív jelölteket?
1. Fontos a személyesség
Passzív jelöltek toborzása esetén fontos a személyesség, hiszen ebben az esetben konkrétan őt, az adott embert keresed meg. Érdemes tájékozódnod a karrierútjáról, tapasztalatáról, megismerned a motivációit és ambícióit. Így olyan személyre szóló ajánlatot tehetsz neki, ami valóban felkelti az érdeklődését a pozíció iránt, amit kínálsz.
2. Keresd meg a hozzád korábban jelentkezőket
Minden cég életében vannak olyan korábbi állásjelentkező-kapcsolatok, akik szimpatikusak voltak a jelentkezésük idején, de végül nem rájuk esett a választás, bár eshetett volna, vagy épp akkor még nem volt elég tapasztalatuk, miközben minden más szempontból megfelelőek voltak.
Utóbbi esetben az is előnyös, hogy azóta valószínűleg pont megszerezték azt a tapasztalatot, amire az általad kínált munkakörben szükség van. Már van kapcsolatuk a céggel, sőt, szimpatikus volt nekik annyira a vállalat, hogy ők maguk jelentkeztek már korábban. Így könnyen lehet, hogy nyitottan fogadják majd, ha megkeresed őket.
3. Építs ki ajánlási programot
Elkötelezett jelölt válhat azokból a munkavállalókból is, akik egy már ott dolgozó ismerősük ajánlására kerülnek kapcsolatba a céggel. Ilyenkor már azonnal van egy személyes kötődésük az ismerettség révén, ráadásul megbizonyosodhattak róla, hogy olyan támogató munkahelyi környezetet teremtesz, ahol jó dolgozni, és az alkalmazottak szívesen ajánlják másoknak.
A meglévő kollégákat is lehet ösztönözni az ideális jelöltek ajánlására egy olyan programmal, amivel ők is jól járnak. Egy kérdőíves kutatás szerint a toborzók 78%-a a legjobb jelöltjeit ajánlás útján találja meg, ami azt látszik igazolni, hogy a stratégia működőképes.
4. Dolgozz a cég online jelenlétén
A közösségi médiában és a weboldalad blog felületén nem csak a vásárlóid és ügyfeleid felé kommunikálsz, hanem a leendő munkavállalóid számára is építed a brandet. Ha egy olyan képet alakítasz ki a vállalatról, ami jó hangulatú szakmai munkát és ideális munkahelyi környezetet vetít előre, akkor felépíthetsz követőbázist a leendő munkavállalóidból is.
Számukra vonzóvá válik a cég, mint munkahely, amivel már egy olyan előzetes toborzó tevékenységet végzel, ami később megkönnyíti az ideális munkaerő bevonzását. Ez egy hosszú távú stratégia, ami folyamatosan épül, és egyre inkább kézzelfogható eredményeket hoz.
5. Teremts vonzó munkahelyi kultúrát
A fizetés fontos szempont egy munkahelyváltás esetén, de csak az egyik szempont. A másik, nagyon markáns terület a munkahelyi kultúra, ami döntő jelentőséggel bírhat a toborzási folyamat során.
Fontos, hogy a munkahelyi kultúra alakítása nem azt jelenti, hogy mindig meglovagolod az aktuális trendeket. A csocsóasztalt most home office-ra cseréled, miközben alig várod a legújabb őrületet.
A rugalmasság, a támogató környezet ennél sokkal komplexebben kell megnyilvánuljon, folyamatosan alakulva a kollégák igényei és visszajelzései alapján. Így te is sokkal pontosabban megismerheted, mire van szükség. Ha olyan munkahelyi kultúrát teremtesz, ami vonzó a jelöltek számára, az szintén olyan tényező lehet, ami felkelti az érdeklődést az általad kínált pozíció iránt.
A passzív jelöltek toborzása tehát hosszabb távú feladat, viszont ha beleteszed az energiát és a figyelmet, megtérül. Sokkal hatékonyabbá válhat a toborzásod az olyan pozíciók esetében, ahol nagy a verseny az agilis munkavállalók iránt. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben pedig megkerülhetetlen egy ilyen toborzási stratégia felépítése, ha valóban versenyben szeretnél maradni.