A frusztráció tapintható a munkahelyeken, ahogy a Z generáció egyre nagyobb arányban tűnik fel a munkaerőpiacon, az integrációjuk a csapatba azonban sokszor nehézségekbe ütközik. Hogyan építsük be az ő értékrendszerüket a munkahelyi kultúrába?
Generációs különbségek
A távolság a Z generációs fiatalok és a munkahelyeik között problémát jelent, hiszen hogyan lehet úgy hatékonyan dolgozni, ha nem érezzük, hogy egy nyelvet beszélünk? Az Y és X generáció tagjai azonban, akik a vezető pozíciókat töltik be a cégeknél és meghatározó alakjai a munkahelyi csapatoknak, stresszfaktornak élik meg a fiatalok jelenlétét.
A fő problémát jellemzően úgy fogalmazzák meg, hogy a Z generációs fiatalok egészen különböző világlátással rendelkeznek, és a hagyományos vezetői attitűddel nagyon nehéz őket koordinálni, irányítani, motiválni. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a probléma nem újdonság: ameddig vissza tudunk tekinteni, minden generáció panaszkodott a fiatalokra és értékvesztésükre.
Újradefiniált prioritások
Ennek középpontjában az az emberi sajátosság áll, hogy ahogy változik az önmagunkról alkotott képünk, úgy változik a fiatalabb generációról alkotott nézetünk is. Ezzel párhuzamosan az is elmondható, hogy a Z generációs fiatalok jobban küzdenek a munkahelyre beilleszkedéssel, mint a megelőző nemzedékek. Az egyik legjelentősebb különbség pedig, hogy ez a fiatal generáció már egyáltalán nem a pozíciója, a szakterülete, a munkája alapján definiálja magát, hanem sokkal inkább az egyéb érdeklődései mentén.
A munkahelyen tehát azt kellene tudni valahogy megvalósítani, hogy miközben teret engedünk az önazonos létezésüknek, elismerjük és tiszteletben tartjuk a tényt, hogy számukra nem top prioritás a munka, mégis megtaláljuk a módját, hogy kapcsolódjunk hozzájuk a munkán keresztül úgy, hogy megtaláljuk a közös nyelvet és motiválni is tudjuk őket.
Lehetséges az együttműködés?
Ez nem egyszerű feladat, amivel a cégvezetők jelentős része küzd. Olyan egyensúly megteremtése a cél, ahol belátjuk, hogy egy mentálisan nagyon rossz állapotban lévő generációt kezelünk, miközben az üzleti teljesítmény sem szenvedhet kárt.
A sikeres együttműködés kialakításához a Z generációval érdemes szem előtt tartani a segítségnyújtást a szorongással való küzdelemben. Ha ezt elhanyagoljuk, akkor a magát kellemetlenül érző fiatal könnyen felmondhat. Ugyanakkor ha azt érzi, hogy számíthat támogatásra a munkahelyen, akkor idővel kiépülhet egy bizalom, ami a közös munka alapja.
Nyitottság és türelem
Fontos, hogy türelemmel és a tanítás szándékával forduljunk a fiatalok felé. Csak azért, mert magabiztosnak tűnhetnek, mi ne várjuk és higgyük el, hogy mindent tudnak. Számos területen segítségre szorulnak, hogy megtanulják egyben látni a nagy egészet, ugyanakkor a megfelelő kérdésekkel segíthetünk nekik ebben.
A kulcs a nyitottságban és a megértés szándékában keresendő. A sikeres együttműködéshez meg kell tanulni elfogadni a különbözőséget, és a másik értékrendjének elutasítása helyett a mögöttes motivációk megértésére érdemes törekedni.