Robotok a munkahelyeden? Mi vár rád 2025-ben?

automatizáció és mi technológia a munkahelyeken 2025-ben

Az automatizáció egyre nagyobb térnyerése és a mesterséges intelligencia alapú technológiák egyre szélesebb körű alkalmazása a munkahelyeken már észrevehető hatást gyakorol az egyes munkakörökre. Számos hosszú távú találgatást olvashatunk a várható változásokról, de mi várható rövidebb időtávon, a 2025-ös évben? Vajon idén markáns átalakulást tapasztalunk majd bizonyos munkakörökben? Mely területeken érezhetjük leginkább a változást? Ezzel foglalkozunk az alábbi cikkben.

Az automatizáció térnyerése – nem újdonság, de felgyorsulóban van

Az automatizáció nem új jelenség, hiszen a technológiai eszközök fejlődésével egyre több részfeladatot tudunk gépekkel, szoftverekkel elvégeztetni, jelentősen felgyorsítva ezzel a munkát. Azonban a mesterséges intelligencia rohamos fejlődése új dimenziót nyitott meg ezen a területen. Ma már nem csupán a rutinfeladatok gépesítése zajlik, hanem egyre komplexebb, kognitív képességeket igénylő feladatokat is képesek ellátni az MI-alapú rendszerek.

Mit várhatunk 2025-ben?

A McKinsey & Company tanulmánya szerint a meglévő automatizációs technológiákkal a szakmák kevesebb mint 3%-át lehetne teljes mértékben kiváltani. Ugyanakkor 10-ből 6 munkahely esetében a munkafeladatok legalább harmadát érinti az automatizáció. Ez azt jelenti, hogy 2025-ben nem a munkahelyek drasztikus megszűnésére kell számítanunk, hanem a meglévő munkakörök átalakulására.

Mely munkaköröket érinti leginkább a változás?

A Magyar Szakszervezeti Szövetség elemzése alapján az alábbi területeken várható a legintenzívebb automatizáció:

Kereskedelem

A kereskedelemben az online értékesítés további növekedése és az önkiszolgáló pénztárak szélesebb körű elterjedése csökkenti a hagyományos kasszás pozíciók számát. Emellett a vásárlóknak tájékoztatást nyújtó robotok megjelenése az online és offline térben egyaránt átalakítja a bolti személyzeti és az ügyfélszolgálati szerepköröket is, növelve az automatizáció mértékét az üzletekben. Ez a tendencia a személyes interakciók csökkenéséhez és a digitális megoldások előtérbe kerüléséhez vezet a vásárlási élményben.

Vendéglátás

A vendéglátásban, bár az emberi kapcsolat és a személyes kiszolgálás továbbra is fontos szerepet tölt be, egyre több feladat automatizálható: a vendégek fogadása és bejelentkeztetése a recepción, az étel- és italrendelések rögzítése. A robotpincérek képesek lehetnek az asztalokhoz vinni a rendeléseket, ezzel tehermentesítve az emberi személyzetet, akik így a vendégekkel való interakcióra és a minőségi szolgáltatásra koncentrálhatnak jobban. Ez a megoldás a hatékonyság növelése mellett akár egyedi élményt is nyújthat a vendégek számára.

Szolgáltatások

A szolgáltatási szektorban a takarító- és házimunkák automatizálása egyre mindennaposabbá válik a robotporszívók, felmosórobotok és egyéb háztartási robotok fejlődésével. Az okosházak elterjedése, amelyek integrált rendszerekkel optimalizálják a ház működését (pl. világítás, fűtés, biztonság), tovább csökkentheti az emberi beavatkozás szükségességét, ezáltal mérsékelve az ilyen jellegű szolgáltatások iránti keresletet. Ez a tendencia a jövőben átrendezheti ezt a piacot, újfajta szakértelmet és szolgáltatásokat igényelve.

Ipar

Az ipari szektorban a gyártósorokon és a raktárakban már jelenleg is széles körben alkalmaznak robotokat és automatizált rendszereket a termelés hatékonyságának növelése, a költségek csökkentése és a minőség javítása érdekében. Ez a tendencia a jövőben tovább fog erősödni, ahogy az újabb generációs robotok egyre kifinomultabbak és sokoldalúbbak lesznek, képesek lesznek komplexebb feladatok elvégzésére is, valamint az MI-alapú irányításuk lehetővé teszi a még nagyobb fokú autonómiát és optimalizálást a termelési folyamatokban. Ez a fejlődés várhatóan a munkafolyamatok átstrukturálódásához és a munkavállalók részéről újfajta készségek elsajátításához vezet majd az ipari környezetben.

Irodai munkák

Az irodai munkák terén az adatrögzítés, az adminisztratív feladatok és az ügyfélszolgálati feladatok egy része egyre könnyebben automatizálhatóvá válik a mesterséges intelligencia által vezérelt chatbotok és más automatizációs eszközök segítségével. Ez azt jelenti, hogy az ismétlődő, rutinszerű feladatokat gépek vehetik át, ezáltal felszabadítva az emberi munkaerőt a komplexebb, stratégiai gondolkodást igénylő feladatok elvégzésére, valamint az ügyfelekkel való személyesebb, magasabb hozzáadott értékű interakciókra. Ez a tendencia az irodai munkakörök átalakulásához és a munkavállalók részéről új digitális készségek elsajátításához vezethet.

Mit jelent ez a diákmunkások és a munkaerő-kölcsönzés szempontjából?

A Multi Job számára kiemelten fontos, hogy felkészítsük a diákokat és a munkavállalókat a változó munkaerőpiac kihívásaira. Az automatizáció nem feltétlenül jelent negatív változást. Éppen ellenkezőleg: lehetőséget teremt arra, hogy az emberek magasabb hozzáadott értékű, kreatívabb és komplexebb feladatokkal foglalkozhassanak.

Hogyan készülhetnek fel a változásokra a munkavállalók?

  • Fejlesszék digitális készségeiket: az informatikai ismeretek, az adatelemzés és a digitális eszközök használata egyre fontosabbá válik minden munkakörben.
  • Sajátítsanak el olyan készségeket, amelyeket nehéz automatizálni: ilyenek például a kritikus gondolkodás, a problémamegoldás, a kreativitás, a kommunikáció és az érzelmi intelligencia.
  • Legyenek nyitottak az új technológiák iránt: fontos, hogy ne féljünk az újításoktól, hanem igyekezzünk megérteni, elsajátítani azokat, és felfedezni, hogyan állíthatjuk őket saját képességeink maximalizálásának szolgálatába.

2025-ben az automatizáció és a mesterséges intelligencia tovább formálja a munkahelyeket. Nem a munkahelyek eltűnésére, hanem a munkakörök átalakulására kell számítanunk. A Multi Job elkötelezett amellett, hogy segítse a diákokat és a munkavállalókat a sikeres munkaerőpiaci helytállásban. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkaerőpiaci trendeket, és ehhez igazítjuk szolgáltatásainkat.

NYUGDÍJAS MUNKA

FELNŐTT MUNKA

NYUGDÍJAS MUNKA