A mentális problémák egyre szélesebb kört érintenek, a fiatalabb korosztály körében jellemzőbb az előfordulása, a jelenlegi járvány helyzet, a tavaszi karantén és a jelenlegi korlátozások, bizonytalanságok pedig méginkább megviselik az embereket. Mit tehet és mit kell tegyen egy vezető az alkalmazottai mentális egészségével kapcsolatban?
Ott tartunk, hogy a depresszió a vezető okok között szerepel a munkaképtelenné válásban, főleg a milleniumi generáció esetében. A helyzet kezelését nehezíti, hogy sokan nem fogadják el valós problémának a mentális kihívásokat, megítélése nagyon változó, és sokan ezért a munkahelyükön nem is merik bevallani, nem hogy segítséget kérni, ha ilyen problémával küzdenek.
A munkaadó pedig nem lát mást, mint hogy az alkalmazott teljesítménye visszaesik, ami persze kihatással van a cégre. Mit tehet a vezető egy ilyen helyzetben? Hogyan ismerje fel a problémát és hogyan segítsen az alkalmazottnak?
1. Tájékozódj a depresszió hatásairól
A depresszióval küzdő érdektelenné válik, úgy érzi, semmire nincs energiája, csökken az önértékelése és nehezebben tud koncentrálni. Ha ezeket veszed észre egy gyengébben teljesítő alkalmazottadnál, akkor bátorítsd, hogy beszéljen veled a problémájáról, és nyugtasd meg, hogy nem forog veszélyben az állása.
2. Engedj neki rugalmasabb munkaidőt
Mondd meg neki, hogy ha úgy érzi, dolgozhat bizonyos napokon otthonról. A kemény szabályozás enyhülése segítséget jelenthet, ugyanakkor fontos tudni, hogy ha teljesen elvész a rendszer egy depressziós ember életéből, az ronthat az állapotán – ő maga viszont előfordulhat, hogy képtelen a rendszer megteremtésére.
Ne küldd tehát haza teljesen, az elszigetelődés, az emberi interakció hiánya még rosszabbat tesz. A lényeg tehát, hogy éreztesd vele, hogy kezelheti szabadabban az idejét, ugyanakkor szükség van a jelenlétére a csapatban.
3. Kisebb, egyértelműbb feladatokat adj
A depresszió befolyásolja a kognitív teljesítőképességet, és a komplex, átgondolást igénylő feladatok megterhelőnek tűnhetnek ilyenkor. Igyekezz a nagyobb feladatokat kisebb részfeladatokra osztani neki, egyértelmű, kézzelfogható dolgokat kelljen megcsinálnia, amit könnyen el tud végezni, és megkapja érte a visszajelzést.
4. Ne a határidőket hangsúlyozd, ne stresszeld
Vezetőként nyilván szükséged van arra, hogy bizonyos feladatok időre kész legyenek. Viszont ha egy depressziós alkalmazott esetében túl sokat stresszeled a határidővel, leblokkolhat. Ez empátiát igényel, a megfelelő kommunikációval megoldható, hogy a határidő tartását elérd, ugyanakkor ne stresszeld vele.
5. Támogasd és legyél vezető
Figyelj oda, hogy támogatóan állj a teljesítményéhez, emeld ki, amit jól csinált, és kritizáld kevesebbet. Teremtsd meg neki azokat a lehetőségeket, amivel könnyebbé válik a munkája: például figyelj oda, hogy egy asszisztens dolgozzon alá, amivel lehet, hogy ő könnyebben elvégezheti a feladatát.
Mindez úgy hangozhat, mintha azt mondanánk, kezeld a depressziós alkalmazottat hímestojásként. Természetesen nem erről van szó. Arról van szó, hogy vezetőként átlátod, mivel segíthetsz a legtöbbet a munkavállalóidnak abban, hogy hatékonyan végezzék a feladatukat, és ez vonatkozik arra is, ha valaki depresszióval küzd, akkor az ő számára is igyekszel olyan feltételeket teremteni, amiben minél jobban tud dolgozni.
A magánéletébe nem avatkozhatsz bele, azt nem tudod befolyásolni, ő milyen segítséget kér a problémája kezeléséhez. Viszont vezetőként felelősséget vállalhatsz azért, hogy nem hagyod magára egy ilyen helyzetben, ezáltal segítesz neki túljutni a problémán – amivel segítesz neki, hogy minél hamarabb ugyanolyan hatékonyan el tudja végezni a munkáját, mint korábban.
Forrás: Harvard Business Review