Milyen hatással van a járványhelyzet a Z generációra?

z generáció

Egyre több társadalomtudománnyal foglalkozó szakember hangsúlyozza, hogy a járványhelyzet a Z generációra gyakorolja a legjelentősebb hatást: magánélet, életvitel, karrier-lehetőségek szempontjából egyaránt. Mivel ez az a generáció, amelyik most lép be a munkaerőpiacra, és együtt kell dolgoznod vele, érdemes foglalkozni a kérdéssel: milyen attitűd jellemzi majd ezt a korcsoportot.

A legtöbb ember a gimnazista és egyetemista éveiben éli a legaktívabb társasági életet: ilyenkor vesz bennünket körül a legtöbb, hozzánk hasonló érdeklődési körrel rendelkező ember, ilyenkor a legszabadabb a napirendünk. Később a szociális háló leszűkül a közeli értelemben vett barátainkra, és velük is egyre nehezebb összehozni egy-egy találkozót.

Márpedig ezek a társas kapcsolatok jelentős szerepet töltenek be az életünkben, formálják azt, ahogyan az emberekkel kommunikálunk, lehetőséget biztosítanak, hogy különböző élethelyzeteket megtanuljunk kezelni, számos érzelmet megélünk ilyenkor. Mindebből a mostani fiatal generáció kimarad: nem véletlen a mém, hogy a randizás ismét olyan lett, mint a Jane Austen regényekben: egy kis séta a szabadban, aztán pedig levelezünk (illetve chatelünk). Számos olyan szociális élményből kimaradnak, ami számunkra természetes, hogy megéltük.

Mindemellett a családjuk helyzete is sokban változhatott, amelynek ők tehetetlen elszenvedői: sokan vannak, akiknek szüleik elveszítették a munkájukat, nehéz helyzetbe kerülnek, a fiatalok pedig nem tudnak aktívan segíteni, csak megélik ezt a családi nehézséget. Ez az anyagi bizonytalanság hosszú távú hatással lehet a későbbi hozzáállásukra a munkához, a létbiztonság megteremtésének fontosságához.

A járványhelyzet jelentős életvitelbeli változásokat is hozott, az utazás spontaneitása megszűnt, az élettér szerepe is átalakult: amikor hirtelen az egész család otthonról tanul és dolgozik, jelentőssé vált, hogy van-e lehetősége mindenkinek egy saját helyiségben végezni a tevékenységét, vagy akár nincs is elég laptop, hogy mindenki egyszerre tehesse a dolgát. Arra tehát, hogy a mostani fiatal generáció hogyan alakítja a saját életterét a későbbiekben, szintén hatással lehet a mostani tapasztalat. A nagyobb életterek városon kívül valósíthatóak meg, ám a kiköltözés a városból vagy ingázást követel – vagy a home office szerepét növeli.

Karrier-lehetőségek szempontjából pedig igazán nehéz helyzetben van ez a generáció, hiszen olyankor próbál a munkaerőpiacra lépni, amikor számos területen a munkalehetőségek jelentősen csökkentek, vagy teljesen megszűntek. Ugyanakkor bizonyos igényeket is ébreszt ez az új helyzet, amelyeket jelenleg akár még nem is létező szolgáltatásokkal lehet kielégíteni – így elképzelhető, hogy a Z generáció csoportjában minden eddiginél nagyobb arányban lesznek jelen a vállalkozók.

Amikor tehát arról gondolkodunk, vajon milyen irányba formálja majd a munkaerőpiacot, a munkavégzést a Z generáció, akkor azt kell figyelembe vennünk, hogy mennyivel más módon élik meg és hat rájuk ez a helyzet, mint ránk, annak következményeként, hogy fiatal, éppen felnőtté váló korukban élik át ezt a változást. A mostani tapasztalataik hosszú távon hatással lehetnek az életmódbeli és munkahelyi döntéseikre, akkor is, ha a járványhelyzet megoldódik – a mostani élményeik olyan markánsak, hogy nézőpont-formálóak lehetnek hosszú távon is.