Az Z generáció tagjai épp kezdik átvenni a munkaerőpiac fontos szerepeit, és egyre nagyobb arányban képviselik magukat a cégek működésében. Ahhoz, hogy a legjobb fiatal tehetségeket megnyerjük és megtartsuk, fontos olyan vállalati kultúrát kialakítani, amely vonzó számukra – az értékeiknek, érdeklődésüknek és elvárásaiknak megfelelő céges ökoszisztémából pedig lehet, hogy mi is profitálni fogunk.
Mi motiválja a Z generációt?
A Z generáció sok szempontból különbözik a megelőző nemzedékektől, ami számos társadalmi és gazdasági adottság következménye. Míg a korábbi generációk számára az anyagi juttatások és a stabilitás elsődlegesek voltak, addig a Z generáció sokkal inkább keres valódi értelmet és elismerést a munkájában. Szeretnék, ha munkahelyük több lenne annál, hogy juttatás ellenében egy helyen órákat töltenek.
1. Nyitottság és befogadó attitűd
A Z generáció számára rendkívül fontos a diverzitás és a befogadó közeg. Ők olyan vállalatoknál akarnak dolgozni, amelyek különböző hátterű és tapasztalatú munkavállalókat alkalmaznak, és ahol az embereket az egyéniségük miatt értékelik. Az inkluzív környezet kialakítása nem csupán a megfelelő irányelvek bevezetését jelenti, fontos, hogy mindez tettekben is megnyilvánuljon – mentorprogramokban, nyílt párbeszédben.
2. Vállalati értékek és célok
A Z generáció számára fontos, hogy a vállalat, amelynél dolgoznak, egyértelmű értékekkel rendelkezzen. Szeretnék látni, hogy a cég céljai és küldetése összhangban van az ő saját értékeikkel, és a vállalat aktív szerepet vállal a társadalmi felelősségvállalás, etikus üzleti gyakorlatok és a munkavállalók jóllétének támogatását érintő kérdésekben. Az olyan vállalati kultúra, amely világosan kommunikálja az értékeit, és ezek alapján cselekszik, vonzóbbá válik a Z generáció számára.
3. Vezetői stílus és támogatás
A Z generáció számára a vezető szerepe kiemelt fontossággal bír, ha nem találják az összhangot felettesükkel, hamar távoznak. Keresik azokat a vezetőket, akik támogató, nyitott attitűddel rendelkeznek és valóban figyelnek rájuk. Az inspiráló, mentoráló vezetés segít a munkavállalók elköteleződésének növelésében, ahogy az is, ha érezhetik, hogy értékes tagjai a szervezetnek. Érdemes folyamatos és nyitott kommunikációs stratégiát folytatni, és valódi kapcsolatot kialakítani a csapattal.
4. Visszajelzés és fejlődési lehetőség
A Z generáció számára nagyon fontos a rendszeres, azonnali visszajelzés. Folyamatos feedbacket szeretnének, amit a digitális világ azonnalisága alakított ki bennük. A visszajelzések segítenek önértékelésük megerősítésében, és támpontot nyújtanak az egyéni fejlődéshez is. Fontos számukra, hogy lehetőségük legyen különböző képzésekben részt venni, új dolgokat megtanulni, hiszen a gyorsan fejlődő világban így tudnak versenyképesek maradni.
5. Fenntarthatóság és zöld munkahelyek
A Z generáció különösen érzékeny a környezettudatossággal kapcsolatos kérdésekre. Fontos számukra, hogy olyan vállalatnál dolgozzanak, amelynek céljai és tevékenysége összhangban vannak a fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalási elvekkel. Az olyan zöld gyakorlatok, amelyekkel együtt is tehetünk a bolygó megóvásáért, növelik a bevonódásukat, hatékonyabban működnek náluk, mint a hagyományos csapatépítő tréningek.
A fentiekből látszik, hogy egy olyan vállalati kultúra kialakítása, amely a Z generáció tagjai számára vonzó, számos további előnnyel rendelkezhet a cég számára. Ha az új nemzedék elvárásai „bevezetik” azokat a változásokat, amelyek például a vezetői szerep átalakulását jelentik vagy a cégek aktívabb szerepvállalását eredményezik a társadalmi felelősségvállalás különböző területein, abból mindenki profitálhat. Ha képesek vagyunk egy befogadó, nyitott vállalati kultúra kialakítására, akkor elhivatott és lelkes fiatal munkaerővel gazdagodhatunk, akik hozzájárulnak a cég hosszútávú sikereihez.