Az utóbbi években a toborzás egyre nehezebbé vált. Számos cég küzd a megfelelő jelöltek hiányával még akkor is, ha többet fektet a toborzásba, mint korábban. Mi az oka, hogy nehezebb lett a toborzás?
A toborzási csatornák hatékonyság-ellenőrzésének hiánya
A HR-esek és a toborzásért felelős kollégák a cégnél sok esetben nincsenek tisztában vele, mely toborzási csatornák működnek a legjobban. Ez annak is a következménye, hogy az utóbbi időben nagyon gyorsan változott az új munkaerő bevonzására használt technikák száma és működése. Sokan nehezen tartanak lépést ezzel, így a hatékonyság mérése már végképp kiesik a figyelemből.
Olyannyira igaz ez, hogy egy kérdőíves kutatás során a megkérdezett cégek 28%-a nem tudta pontosan megmondani, mennyit is költenek a toborzási kampányokra. Nem meglepő ezek után, hogy a megtérüléssel még kevésbé vannak tisztában, ahogyazt sem követik, mely csatornák a leghatékonyabbak. Ez egyenesen vezet oda, hogy a cég többet költ, mint amennyi szükséges lenne.
A külső szempontok jelentősége megnőtt
A toborzás során belső és külső szempontok egyaránt szerepet játszanak. Belső szempont mindaz, ami a vállalat saját működésével van összefüggésben: az elvárások, a juttatások. Külső szempontok pedig azok, amelyekre a cégnek nincs ráhatása. Ilyen a gazdasági helyzet, egy-egy szektor vonzó vagy kevésbé vonzó volta.
A külső faktorok jelentősége az utóbbi időben megnőtt, hiszen a nehéz gazdasági helyzet elkerülhetetlenné tette, hogy a magasabb jövedelem lehetőségéért a munkavállaló akkor is váltson, ha nem feltétlen szeretne. Ugyanígy az egyes szektorok megítélése is markánsabbá vált, a munkavállalók keresik azokat a területeket, amelyek biztosnak látszanak.
Elavult toborzási folyamatok
A toborzási technikák és technológiák gyors fejlődése és a munkaerőpiac markáns átalakulása a régi rutinoktól eltérő új, modern toborzási folyamatokat kíván. Ebben benne van a mód, ahogy keressük a jelentkezőket, ahogy kommunikálunk velük, ahol keressük őket, és maga az interjúztatás is.
Nagyon sok cég nem tart lépést az átalakuló folyamatokkal, és így nem csak, hogy nem lesz vonzó a tehetséges jelöltek számára, de el sem éri őket. Nem találja meg például azokat az agilis munkavállalókat, akik jelenleg nem keresnek aktívan munkát, de hajlandóak lennének váltani egy jó ajánlat esetén.
Átalakuló foglalkoztatás
Számos olyan munkakör létezik, amelyben a munkavállalók már nem alkalmazottként akarnak dolgozni. A cégek jelentős része mégis továbbra is elsősorban alkalmazotti struktúrában gondolkodik. Rengeteg pénzt áldoznak arra, hogy ebben a formában csatornázzák be a munkavállalókat, amely aztán nagy veszteséget jelent, amikor kiderül, hogy ez nem növeli a munkavállalói lojalitást és a munkaerő hamar tovább áll.
A munkaerő kölcsönzés olyan ideális alternatívát jelent a cégek számára, ami költséghatékony megoldás, és teret enged a munkavállalók rugalmas mozgásának. Hosszú távú együttműködések is kialakíthatók ebben a formában, és hatékonyan szervezhető az idény-jellegű munkaerő-igény növekedés.
Ha munkaerőhiány-problémádra te is szívesen kipróbálnád a munkaerő kölcsönzés megoldását,