Gyakran tapasztalom cégvezetők részéről, hogy ellenállásuk az alternatív foglalkoztatási formákkal szemben abból fakad, hogy szeretnék megszerezni a munkavállalóik hűségét, és ennek kulcsát az alkalmazotti munkaviszonyban látják. Ez nem csak, hogy nem működőképes modell, de felesleges cél is.
A munkavállalói lojalitás szükségtelenségéről az olyan pozíciók esetében beszélek, amelyek távol esnek a menedzseri szinttől. Azon operatív feladatok elvégzéséről, ahol nem szükséges, hogy a munkavállaló sok évre visszamenőleg rendelkezzen ismeretekkel a cég rutinjairól.
Mégis, a cégek gyakran azért növelik akár 100-as nagyságrendben az alkalmazotti jogviszonyban dolgozók számát, mert céluk, hogy ezzel elősegítsék a munkavállalók megtartását. Miközben ez óriási plusz költséget jelent, még nem is segít elérni a célt.
Az alkalmazotti jogviszony nem jelent olyan privilegizált helyzetet, amely miatt a munkavállalók ne helyeznék a saját érdekeiket minden esetben a cég elé. Vagyis, ha kapnak egy jobb lehetőséget, felmondanak. Ha a lakóhelyükhöz közelebb találnak munkát, felmondanak.
A vállalkozás eközben rengeteg pénzt spórolhatna meg, ha iskolaszövetkezeten keresztül diákmunkában, vagy felnőtt munkaerő kölcsönző cégen keresztül foglalkoztatná ugyanazokat a munkavállalókat. Ez a forma is biztosítja ugyanazt az állandóságot, mint az alkalmazotti jogviszony, csak a foglalkoztatás módja különbözik.
Az a fajta elkötelezett lojalitás, amikor a munkavállaló büszke rá, hogy tizenöt éve ugyanoda jár dolgozni, ma már nem működik. De nincs is rá szükség. A tapasztalat és a rutin annyit tesz hozzá a munkához, amennyit a belekényelmesedés, a kiskapuk ismerete elvesz.
A megszokásból végzett munka egyre nehezebbé teszi, hogy a munkavállaló alkalmazkodjon egy új koncepcióhoz, változtasson. Nehezebbé válik az új technológiák bevezetése, és a munkavállaló sem áll elő önálló ötletekkel, amivel jobbá lehetne tenni a munkavégzés valamely aspektusát.
Vannak olyan munkakörök tehát, ahol bizonyos szintű fluktuáció, a bebetonozottság hiánya jót tehet a munka eredményességének. Egy dinamikusan fejlődő cég építéséhez szükség van arra a nyitottságra, ami lehetővé teszi, hogy a hagyományos alkalmazotti munkaviszonyon túl is lássunk.