A Z generáció, vagyis az 1990-es évek második felében és a 2000-es évek elején született fiatalok már gyerekkorukban találkoztak a digitális világgal, ami hatással van arra is, hogy teljesen más szemléletet hoztak a munkaerőpiacra. Mi motiválja őket arra, hogy a tanulás mellett még dolgozni is akarjanak? Ezt vizsgáljuk meg közelebbről.
1. Saját bevétel, pénzügyi önállóság
Az egyik fő motiváció a diákmunkára a Z generáció esetében a pénzkereseti lehetőség. A fiatalok számára fontos, hogy különböző kiadásaikat fedezni tudják, és a hobbijaikhoz, különböző fogyasztási szokásaikhoz ne a szüleiktől kelljen pénzt kérniük. Ez a generáció nagyra értékeli a pénzügyi függetlenséget, és sokan szívesen vállalnak munkát annak érdekében, hogy saját döntéseik szerint költhessenek.
2. Karrierépítés és tapasztalatszerzés
A Z generáció tisztában van vele, hogy a munkaerőpiacon a verseny egyre kiélezettebb. A diákmunkával megszerzett tapasztalat, kapcsolatépítés és gyakorlati tudás jelentős előnyt jelenthet a későbbi karrier építése során. Számos fiatal számára nem csupán a pénzkereset fontos, hanem az is, hogy a munkahelyen megszerezhető tudásuk segítse őket hosszú távú céljaik elérésében.
3. Rugalmasság és munkakörnyezet
A Z generációhoz tartozó fiatalok számára a rugalmasság elengedhetetlen. Digitális bennszülöttként hozzászoktak, hogy szinte minden végezhető bárhonnan és bármikor – így nehezen alkalmazkodnak a kötöttségekhez. Az olyan diákmunkában végezhető feladatok, amelyeket jól hozzá tudnak igazítani egyetemi kötelezettségeikhez, vonzóak számukra. A távmunkában elvégezhető adminisztratív jellegű munkák például kifejezetten előnyösek számukra.
4. Önállóság és felelősségvállalás
A Z generáció fiataljai gyakran nehezen alkalmazkodnak ahhoz, ha meg akarják nekik mondani, mit hogyan csináljanak. Ha a munkában önállóságot nyújtunk nekik, az munkaadóként is érdekes tapasztalatokat nyújthat. A diákmunka érdekes kihívás lehet számukra, ha lehetőséget ad nagyobb felelősséget vállalni és tapasztalatokat gyűjteni. Kipróbálhatják magukat különböző munkakörökben, ezáltal jobban megismerhetik saját erősségeiket és gyengeségeiket.
5. Társadalmi hatás és értékteremtés
Az is fontos, hogy a Z generációhoz tartozó fiatalok számára kiemelt jelentőséggel bír, hogy lássák az értelmét annak, amit csinálnak. Számukra fontos, hogy a munkájukkal valós, pozitív társadalmi hatást érjenek el. Egy fenntartható termék, környezetbarát megoldások, a cég által támogatott ügy olyan attribútumok lehetnek, ami döntésbefolyásoló hatással bír egy fiatal számára a munka kiválasztása során.
A Z generáció fiataljait több tényező motiválja a diákmunkára. Szeretnének pénzt keresni, ugyanakkor nem mindegy számukra az sem, mivel és milyen körülmények között teszik ezt. Ha munkaadóként olyan lehetőséget kínálsz, ami az ő preferenciáikhoz is igazodik, akkor értékes munkaerőre tehetsz szert, és izgalmas, szemléletváltó tapasztalatokat szerezhetsz – ami előnyt jelent az eredményes employer branding-hez.