Mennyire nehéz a fiataloknak most munkát találni?

Z generáció munkavállalási lehetőségei járványhelyzet idején, diákmunka és pályakezdők

A járványhelyzet rengeteg iparágat érzékenyen érintett, nagyon sokan elveszítették a munkájukat. De mi a helyzet a fiatalokkal, akik most szerezték meg a diplomájukat, és szeretnének elhelyezkedni? Mennyi esélyük van, hogy felveszi őket egy home office-ban dolgozó cég?

Több kutatás is foglalkozik azzal, hogyan változtatta meg a munkahellyel kapcsolatos elvárásokat a járványhelyzet. Másképp keresnek munkát az emberek? Más lett fontos egy munkalehetőséggel kapcsolatban? És máshogy keresnek munkavállalót a cégek?

Ez utóbbi kérdésnek az ad létjogosultságot, hogy a legfrissebb pályakezdő generáció az egyetemi tanulmányait otthonról, távoktatásban fejezte be, a szakmai gyakorlatát kétes, hogyan tudta megvalósítani, ezért nem várhatók el tőle és nem is rendelkezik ugyanazokkal a készségekkel, mint amelyeket a friss diplomásoktól “megszokhattak” a munkaadók.

Rendelkezik azonban más tudással: a digitális projekt-menedzsment és online munkavégzéshez szükséges eszközök ismeretében sokkal nagyobb jártassággal bír, otthonosabban mozog, ezért kiválóan segíthet megszervezni a különböző projektmunkákat. Mindezt a tudást egy nyitottan gondolkozó cég kiválóan hasznosíthatja, és jelentős erőforrásokat meríthet a Z generációs fiatalokból.

Ez azért is fontos, mert általános tendencia, hogy a pályakezdők számára nyitvaálló pozíciók száma jelentősen csökkent, hiszen azokon a területeken is, ahol nem kényszerültek leépítésre, a jelenlegi helyzetben a munkaadók elsősorban tapasztalattal rendelkező kollégákat keresnek – hiszen őket sokkal könnyebb “betanítani” home office-ban is, mint egy pályakezdőt.

Hosszú távon gondolkodva azonban érdemes megnézni annak a kérdését, mennyit nyerhet egy cég, ha mégis pályakezdőkben gondolkodik. Milyen pozíciókba tud fiatalokat felvenni, és hogyan segíthetik a csapat egészének munkáját. Számos vállalkozásnek kellett például nem csak a munkavégzést, de a tevékenységét is az online térbe átemelnie, erősíteni az online jelenlétét. Ennek kidolgozásában, kreatív ötletekben és megerősítésben sokat segíthetnek a digitális látásmóddal érkező fiatalok.

Azért is fontos erről beszélni, mert mindez a helyzet eredményez egy olyan pályakezdő csoportot, amelynek a tanult szakmájában az elhelyezkedési lehetőségei rendkívül alacsonyak, miközben lassan megérkezik az újabb friss diplomás csapat, és a konkurencia – a tapasztalattal nem rendelkező pályakezdő fiatalok száma még nagyobb lesz. Eközben ezek a fiatalok egy rendkívül bizonytalan gazdasági helyzetbe kerülnek, ami visszahat a gazdaságra, hiszen ők a fogyasztó réteg is – amely jelenleg nem rendelkezik erőforrásokkal, hogy fogyasztóvá váljon.

Mind gazdasági szempontból, mind a társadalmi felelősségvállalás szempontjából kiemelten fontos, hogy a munkaadók különös figyelemmel forduljanak a fiatal generációhoz. Ez pedig nem csak önzetlen jócselekedetet jelent. Ha egy vállalkozás átgondolja, hogyan tudja úgy átstrukturálni a munkafolyamatait, hogy abban szerepet kapjanak pályakezdők, vagy akár még a tanulmányaikat végző diákok, jelentős pénzt spórolhat meg, miközben hatékonyabbá teheti a munkavégzést és lehetőséget biztosít a fiataloknak, hogy a jelenlegi helyzetben is elinduljanak egy karrier-úton. Ha szívesen beszélnél erről, hogy a te vállalkozásodban hogyan megvalósítható mindez, tudok segíteni. Keress meg >>