Mindig arról beszélünk, mennyire felgyorsult a generációk váltása, egyre hamarabb jelennek meg olyan új csoportok, akiket önálló generációként azonosítunk. Életmódban, kulturális érdeklődésben, prioritásokban valójában sokkal kisebb különbség van azonban az Y és a Z generáció között, mint azt gondolnánk – mégis sokszor nehezen dolgoznak együtt a munkahelyen.
Múltkori cikkemben már kifejtettem, hogy az alapvető különbség e két csoport között nem is olyan komplex, mint azt sokszor gondoljuk: leginkább a munkahelyi mentalitásban nyilvánul meg. Abban a cikkben azt is leírtam, hogy ez annak köszönhető elsősorban, mennyire eltérő gazdasági helyzetben lépett a munkaerőpiacra a két generáció, és ez alapvetően határozza meg a munkához való hozzáállását. De egyéb területeken sokkal kisebb a különbség: akkor talán megvan a lehetőség, hogy az Y és a Z generáció megtanuljon jól kommunikálni, együttműködni egymással?
A Z generációt jelentősen különbözőnek tartjuk, mert ez az első olyan korcsoport, aki abban szocializálódott, hogy természetes számára az internet, az okostelefonok jelenléte. Minden őket megelőző generációnak vannak tapasztalatai egy olyan világból, ahol nem tudunk állandóan, bárhonnan kommunikálni. Mégis, az Y generáció már úgy vált felnőtté, hogy az internet szinte minden háztartásban elérhető volt – annak a lehetősége, hogy bárminek gyorsan utánanézzen, kommunikáljon valakivel, sőt, közösségi felületeken lássa a távolabbi ismerősei „mindennapjait” is: mindezek már az Y generáció számára is természetesek. Így a szakadék talán ebből a szempontból sem olyan óriási.
A popkulturális háttere sem szignifikánsan különböző a két generációnak – állítják a kultúratudománnyal foglalkozók. A Z generáció által hallgatott zene egyértelműen inspirálódott az Y generáció fiatalkorának ikonjaiból, ugyanígy a filmes világ változása is inkább lépésről lépésre történik, és nincs markáns különbség az Y generáció és a Z generáció legnagyobb sikerű blockbusterei között. A sztár-kultúra átalakulása a nyilvánosság kiszélesedésével szintén közös tapasztalata ennek a két csoportnak – a kábeltévéről YouTube-ra történő váltás sokkal markánsabb volt, mint a YouTube-ról TikTokra.
Életmódjuk és prioritásaik pedig nagyon hasonlóak: fontos számukra a munka-magánélet egyensúlya, szeretnének olyan munkát végezni, ami tevékenységként is fontos számukra, nem csak a fizetés miatt. Két különböző generációról beszélünk tehát, de sokkal kisebb különbségekkel, mint elsőre gondolnánk. Mindkét csoport otthonosan mozog a technológiai újdonságok használatában, és meghatározza a tájékozódási- és referenciapontjait az internet nyújtotta hatalmas információ-forrás.
Miért beszélünk akkor annyit a generációs különbségekről? Minden csoport szereti bizonyos aspektusok alapján meghatározni magát – ahogy a cikk elején is írtam, az Y generáció sok tagja számára fontos megállapítás saját magáról, hogy az ő fiatalkorának része volt az élmény, amikor még nem tudott bárkit bárhonnan elérni. De ezeknek nincs olyan jelentősége a kommunikáció és az együttműködés lehetőségei szempontjából, mint azt hajlamosak vagyunk gondolni. A generációk megcímkézésének van jelentősége, mert ezen keresztül tudjuk követni, hogyan alakul a társadalom – hogyan változnak a célok, értékrendek. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a különböző generációk tudnak egy nyelvet beszélni – ha figyelnek a másikra és megértik a motivációikat.
Egy cég minél hamarabb engedi be a csapatába a legfiatalabb korosztály tagjait, annál hamarabb tapasztalhatja meg, mi hajtja őket, hogyan motiválhatók, és annál hamarabb tanulhatja meg az együttműködés lehetőségeit – ami minden esetben előre visz.