Skip to content

Magabiztosabb tudás szerezhető VR betanítással

virtuális valóság

A virtuális valóság technológiájának alkalmazása a betanítás folyamán nem csak abban segít, hogy felgyorsítsd a folyamatot és levedd a kollégák válláról ennek terhét. Segítségével munkavállalóid magabiztosabb tudással rendelkezhetnek, amit bátran alkalmaznak is.

Arról már többször írtam, a virtuális valóság milyen sokat segít olyan munkák esetében, ahol sok embert foglalkoztatsz és ők gyakran változnak – például árufeltöltő, webshop raktáros pozíciókban. Ha a betanító anyagot elkészíted virtuálisan, a kollégáknak nem kell minden új érkezőt egyenként megtanítani, amivel rengeteg idejük szabadul fel. A virtuális térben ráadásul a feladat minden eleme következmények nélkül kipróbálható.

Nem csak ez az előnye azonban a betanítás során a technológia alkalmazásának. A jelentkezők számára ugyanis nagy könnyebbséget jelent az anonimitás, vagy legalábbis a közönség hiánya. Új helyzetekben, tanulás során gyakran bizonytalanok vagyunk, félünk megmutatni, hogy esetleg bénázunk eleinte. Ez a szorongás sok emberben közös, nem egyedi esetekről van szó.

Hátrányt jelent azonban a betanulás során, mert a félelem esetleg megakadályozza az új munkavállalót abban, hogy megkérdezzen valamit, amiben bizonytalan – „biztos buta kérdés, nem teszem fel” -, vagy kísérletezzen valamivel, ami majd a feladata lesz – „inkább nem próbálom meg, nehogy kínos legyen”. Ez értelemszerűen ahhoz vezet, hogy hiányos információkkal rendelkezik majd, vagy korlátozottan látja el a feladatát. Mindez kiküszöbölhető a virtuális valóság segítségével.

A virtuális térben mindenki bátrabbá válik: tudja, hogy nincs közönsége, és nincs következménye annak, ha valamit elront, így felszabadultabban próbálkozik, gyakorol a betanulás során. Ha nem kell arra energiát fordítania, hogy figyeljen, milyennek látszik, milyen benyomást kelt, minden koncentrációját az új ismeretekre tudja irányítani. Ennek következménye a magabiztosabb tudás, elmélyültebb ismeretek, melyeket nagyobb önbizalommal alkalmaz a munkavállaló később a valós helyzetek során is.

Fontos, hogy minél több valós helyzetet modellezz a virtuális térben, amelyben több különböző kihívással is szembesülhet a betanuló. Különösen igaz ez a gyakorlati tevékenységet igénylő munkák során, ahol az elméletnél sokkal fontosabb a megvalósítás. Ezzel mindenki jól jár: a munkavállaló számára a magabiztosság nagyobb bevonódást és örömtelibb munkavégzést eredményez, munkaadóként számodra pedig jobban elvégzett munkát jelent mindez.