Skip to content

“Legyél a saját főnököd”

z generáció

Miközben egyre tudatosabbá válunk a megfelelő munka-magánélet egyensúly kialakításában, azt is látjuk, hogy ehhez sokszor a saját kezünkbe kell venni az irányítást. A Z generációs fiatalok körében megfigyelhető trend, hogy úgy alakítják a munkarendjüket, hogy elsősorban a saját kezükben legyen, mennyi pénzt keresnek.

A Z generáció egy része akkor lépett a munkaerőpiacra, amikor a járvány ideje alatt a cégek home office-ban működtek. Ez azt is jelenti, hogy egyrészt megugrották a kihívást, és otthonról csatlakoztak egy csapathoz, ismerték meg a rájuk váró feladatok elvégzésének módját. Másrészt pedig a home office minden előnyével kezdtek el dolgozni: az ingázás elkerülése, a szabadság és kényelem, amit az otthoni munkavégzés jelent.

Ezek után számukra még nehezebb teljesen lemondani ennek előnyeiről, és nehezen is fogadják el, ha a munkaadó erre egyáltalán nem ad lehetőséget. Azzal együtt, hogy bár egy digitális bennszülött generációról beszélünk, mégis igénylik a személyes kapcsolatokat a munkahelyen belül is. A kulcsszó tehát a rugalmasság, amelyben lehetőségük van otthonról dolgozni, de a személyes kapcsolódás lehetőségét is megteremti a cég.

Ebből nem csak a kényelem iránti vágy miatt nem fognak engedni, hanem azért is, mert ők már úgy nőnek fel, hogy tudatosan foglalkoznak a mentális egészség kérdésével. A túlhajszoltság okozta stressz, kimerültség és kiégés elkerülése számukra kiemelt jelentőséggel bír. Ezért olyan munkahelyet választanak maguknak, amely mellett tudják, hogy lesz idejük élni az életüket.

Amellett azonban, hogy nem hagyják kizsigerelni magukat egy munkaadó által, még szeretnék megteremteni a saját pénzügyi stabilitásukat. Jelentős hányaduk úgy látja, hogy ehhez új módszereket kell keresnie. Vagyis nem abban gondolkodnak, hogy egy alkalmazotti pozícióban lépegessenek egyre feljebb a szakmai ranglétrán, amíg magas fizetési körhöz nem érnek.

Jelentős részük abban látja a megoldást, hogy alternatív pénzkereseti lehetőségek felé fordul. Markáns csoport a Z generáció esetében az influencerek köre, akik valamilyen közösségi média platformon igyekeznek extra bevételre szert tenni.

Ahhoz, hogy a mentális egészség és a több jövedelemforrás egyaránt fenntartható legyen, meg kell azonban szabadulniuk a heti 40 órás alkalmazotti pozícióktól. Egyre többen keresnek olyan munkalehetőségeket, ahol kevesebb órát kell dolgozni egy héten, így jut idejük az egyéb pénzkereseti tevékenységre is. Mások eleve alternatív foglalkoztatási formák felé indulnak el.

Mivel mindig a legagilisebb munkavállalók azok, akik az életmódjuk menedzselésében is a leginkább tudatosak, a cégeknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az elvárásokhoz. Hiszen ha nem teszik, épp a legideálisabb munkavállalóktól eshetnek el. Minél jelentősebb csoportját teszik majd ki az aktív munkavállalóknak a Z generációsok, annál fontosabbá válik ez a kérdés.