Skip to content

Ismerjük meg a Z generációt!

Z generáció

A Z generáció tagjai az 1995 után születettek: most kezdenek diákmunkával pénzt keresni, hogy fogyasztókká váljanak. De hogyan tudjuk megszólítani és motiválni őket?

A technológia gyors fejlődése következtében az egymást követő generációk között egyre nagyobb a szakadék, az X, az Y és a Z már alig beszélnek egy nyelvet. Munkáltatóként azonban nagyon fontos, hogy megértsük és közelebb kerüljünk a legfiatalabbakhoz, hiszen fogékony és nagy csoportját jelentik a fogyasztóknak (egyes elemzések szerint 40%-át): ha nekünk dolgozik és elkötelezetté válik, általa tudjuk megszólítani a teljes korosztályt.

Mi jellemzi a Z generációt?

A diverzitás, az egyenlőség számukra nem tüntetésen hirdetett fogalmak, hanem a természetes valóság. Olyan vegyes közösségekből érkeznek, hogy természetessé vált számukra a sokszínűség. Azáltal, hogy az online térben megszűntek, a valóságban pedig nagyon könnyen átjárhatóvá váltak a határok, a fejükben nem a „mi” és a „ti” ellentéte uralkodik.

Jellemzően optimista a hozzáállásuk, és motiváltak a személyes ambícióikban. Digitális bennszülöttként természetes számukra, hogy azzal kapcsolatban, ami érdekli őket, folyamatosan képben legyenek. Ami pedig a munkát illeti, olyan feladatra vágynak, amiben kiteljesedhetnek, amihez fontos számukra a kellemes munkakörnyezet.

Honnan érkeznek a Z generáció tagjai?

Különböző felépítésű családokból érkeznek, és maguk körül is sokféle modellt látnak, ezáltal nem a hagyományos családmodellt veszik alapul, az csak egy az alternatívák sorában. Ugyanígy a nemi szerepek közti határok is elmosódtak számukra, nem rendelnek betölthető pozíciókat és kötelező viselkedési mintákat sem nőhöz, sem férfihez.

A Z generáció fogyasztási szokásai

A hagyományos marketingüzenetekkel szemben szkeptikusak, saját társaik és a véleményvezérek, az influencerek iránymutatásai határozzák meg döntéseiket. Egy-egy márka akkor válhat hitelessé számukra, ha hiteles az, aki az arcát adta hozzá. Ezért nagyon fontos, hogy az influencerekkel való együttműködés során figyeljünk arra, hogy a megfelelő értékrendet képviselő személyt válasszuk ki.

A valós értékeket keresik, amelyek mögött teljesítmény és érvek állnak. Ezért aztán, ha velük szeretnénk dolgozni, fontos, hogy átlátható karrierutat vázoljunk fel előttük. Világos és egyértelmű előnyökkel motiválhatók: ha többet és jobban dolgoznak, magasabb pozíció, több kiváltság, anyagi haszon jár nekik.

A stílusukon keresztül fejezik ki magukat, ezért ha agilis munkaerőt szeretnénk képezni belőlük, nem érdemes uniformizálni őket. Fontos számukra a 24 órás online jelenlét, így ennek megvonásával sem érdemes sakkban tartani őket. Összességében kijelenthetjük, hogy ha szeretnénk kihasználni a Z generáció tagjainak kreatív ötleteit, akkor túl kell lépnünk a hagyományos fegyelem és rend elvárásán a munkahelyen, nyitottabbá kell válnunk, és a teljesítményre összpontosítanunk.

Kutatási adatok forrása: engarde.net