A Z generációs fiatalok rengeteg új ötletet, látásmódot hozhatnak a vállalkozásodba, ezért érdemes minél hamarabb fiatalokat is toboroznod a csapatodba. Mivel a generációs különbség jelentős, a kommunikáció eleinte nehézkesnek tűnhet. Hiányzik belőlük sok olyan készség, ami a mi generációnknak még alapvetés volt: innen a sok „ezek a mai fiatalok” legyintés. Pedig a hiba nem bennük van, nincs hiba senkiben – egyszerűen nagyon gyorsan alakul át a társadalom, ezért empátiára van szükség, hogy tudjunk kommunikálni egymással.
Lehet, hogy te most nehéznek találod az együttműködést a Z generációs fiatalokkal, de számolj azzal, hogy a terméked, szolgáltatásod fogyasztóinak legnagyobb felvevőbázisát hamarosan ők teszik majd ki. Ha nem tudod megszólítani őket, hogyan fogsz eladni nekik? Legegyszerűbben úgy, ha elkezdesz velük együtt dolgozni, és ők segítenek neked megszólítani a saját korosztályukat.
Kutatások igazolják, hogy bizonyos „soft skill”-eknek híján van ez a generáció: a szövegértésük általánosan gyengébb (de ezen sem kell talán csodálkozni, hiszen képek között nőttek fel), ahogy a problémamegoldó-készségük is (ami részben abból fakad, hogy úgy nőttek fel, a szüleik minden lépésüket kontrollálni tudták a kütyükön keresztül, ezért nem is tudtak önállóságot kifejleszteni).
Ugyanakkor karrier-tudatos generációról beszélünk, akik hajlandóak keményen dolgozni, ezért valóban csak rajtunk, munkaadókon múlik, hogy változtatunk-e, nyitottak vagyunk-e.
Mit ajánljunk a Z generációs fiataloknak?
1. Biztonság
A 2008-as válságot és annak hatásait megtapasztalták, hiszen látták, ahogy a szüleik elveszítik a munkájukat, a sokak számára fizethetetlenné váló lakáshitelek talán az ő életterüket is átalakította.
Ezért fontos számukra a munkahelyi biztonság, ami több dolgot is jelenthet. Sokan nem az alkalmazotti struktúrában képzelik el a jövőjüket, hanem úgy építkeznek, hogy több lábon állva tegyenek azért, hogy valahonnan mindig származzon bevételük.
Mások az előrelépési lehetőséget szeretnék látni: ha elköteleződnek egy munkahely mellett, ne betonozódjanak be egy munkakörbe, egy fizetési körbe: hajlandóak végigjárni a ranglétrát, ha van ranglétra. És ez nem a hagyományos értelemben vett egyre feljebb lévő pozíciót jelenti, sokkal inkább az egyre szerteágazóbb feladatkört.
Fontos, hogy tisztán és őszintén kommunikáld a lehetőségeket és a terveid vele kapcsolatban.
2. A vállalkozás online jelenléte
Nem csak a vásárlóid, a leendő munkavállalóid szempontjából is fontos az állandó, érdekes, kreatív online jelenlét a közösségi média különböző platformjain. Természetes számukra, hogy online néznek utána a cégednek, és ha nem izgalmas, amit itt találnak, akkor nem akarnak majd itt dolgozni.
Az alkalmazottaid nagy része nincs fenn a Facebook-on, mert nem ért egyet ezzel a platformmal? Ezek a fiatalok, akik öt évesen már ki tudták választani a tableten a kedvenc játékuk app-ikonját, nem is szeretnének ilyen közegben dolgozni, mert ők maguk is úgy érzik, hogy soha nem fognak tudni közös hangot megütni a kollégáikkal – ami a munkát is megnehezíti.
3. Együttműködés, önálló munka, visszajelzés
Összetett kérdés, ami sokszor ellentmondásosnak tűnhet, pedig nem az. A Z generációs fiatalok több kutatás szerint is kifejezetten igénylik a közös ötletelést, a csapatmunkát, a szemtől szembe kommunikációt – akár online videós platformokon is -, és nagyon fontos számukra a visszajelzés.
A saját feladataik elvégzésében azonban szabadságra vágynak: elutasítják a túlellenőrzést, a lépésről lépésre beszámolást a haladásról, még azt is, hogy valaki megmondja nekik, hogy mikor végezzék el az adott munkát. Ha határidőre meglesz, akkor pedig valóban nincs jelentősége, hogy délelőtt, vagy este aktív.
Kutatások arról is beszámolnak, hogy a Z generációs fiatalok nem félnek a kudarctól úgy, mint a mi generációnk, sokkal inkább egy lépésnek tekintik a fejlődés útján. Szeretnek tanulni és jobbá válni, de elvárják, hogy ezt a munkaadójuk el is ismerje. Mindezzel együtt, ha jobb lehetőséget, nagyobb kihívást látnak máshol, akkor könnyedén váltanak. Ezt neked is számításba kell venni, és így kell tervezni. Az, hogy hogyan épül fel egy cég, és hogyan kapcsolódnak hozzá a munkavállalók, jelentős átalakulás alatt áll, és tudni kell alkalmazkodni.