Sokan nem tudják eldönteni, milyen mértékben adaptálják az otthoni munkavégzést most, hogy lehetőség van visszatérni az irodába. A vezetők oldaláról mindig az a legnagyobb kérdés, hogyan tudják hatékonyan vezeti a csapatukat távmunkában: úgy, hogy az otthoni munka is eredményes legyen, és a csapatszellem előnyére váljanak a nem irodában töltött napok is.
Csapatot, céget vezetni nem egyszerű feladat, és ahogy arról már sokszor volt szó itt is, a hazai cégkultúrában rengeteg példa van a számonkérő, és nem támogató főnök típusára, ami hosszú távon negatív hatással van a munka hatékonyságára. Az a munkavállaló, aki csak meg akar felelni az elvárásoknak, aki a legkönnyebb utat keresi, hogy hogyan ússza meg a főnök számonkérését, nem lesz motivált, csak azt a legkevesebbet akarja teljesíteni, ami után már nem vádolható lustasággal. Pedig a vezetőnek lehetősége van olyan csapatszervező erővé válni, aki mindenkiből a legjobbat hozhatja elő, és elérheti, hogy az alkalmazottak akarják a legjobb megoldást megtalálni saját feladatukra.
Az előbbi típus romboló hatása a távmunkában csak felerősödött. Ha elsődleges szemponttá vált annak ellenőrzése, vajon az alkalmazott otthon is tölt-e napi 8 órát munkával, akkor a morál csak tovább romlott. Pedig éppen ez az a szituáció, amikor még nagyobb szükség lenne a vezető támogató szerepére, hiszen a munka során sok korábban nem tapasztalt nehézséggel kellett megküzdeni:
- a személyes kommunikáció hiánya – hogyan fejezzem ki magam online, meg merek-e rendesen szólalni a kamerában
- kevesebb információ a cég egyes részlegeinek eredményeiről – a folyosói „pletykák” elmaradása
- új technológiák használata – amelyek sokak számára eddig teljesen idegenek voltak, most pedig nem csak megismerkedni kellett velük, de hatékonyan használni a munkához
- általános elszigetelődés – nem csak a kollégákkal, a barátokkal és a családdal is kevesebb találkozásra nyílt lehetőség
Mik azok a vezetői trükkök, amellyel elkötelezett, motivált és hatékony csapatot tudhatunk magunk körül?
1. Tűzz ki jól megfogalmazott célokat
Vezetőként az egyik legfontosabb dolog annak kommunikációja, hogy pontosan milyen feladat elvégzését várod el a többiektől. Távmunkában ez még inkább felértékelődik: otthon elmosódhat az idő az otthoni feladatok és a munkával kapcsolatos tevékenység között, miközben az ember nem is veszi észre, hogy nem dolgozik eleget – mert nem tud mit felsorolni, amit nem csinált meg. Ez minden esetben a vezető hibája.
A „felpörgetni a számokat”, „ráfeküdni erre a területre” nem feladatmeghatározás, és épp olyan könnyű kibújni alóla, mint csalódottan állni a kihívás előtt, amiért nem tudjuk, tulajdonképpen mikor értük el a kitűzött célt. Természetesen nem azt kell megmondani, hogyan csinálja, nem kitalálni kell helyette a munkáját, hanem megmondani, mi az a cél, amit elvárunk tőle.
A projekt alapú munkavégzés, amelynek határideje van, és ami részfeladatokra tagolódik, számos kutatás szerint növeli nagy mértékben a munka hatékonyságát. Ha az alkalmazott tudja, miért felel, mikorra kell kész lennie, a kérdéseivel kihez fordulhat, akkor kézzelfoghatóvá válik számára a feladat, és hozzá tud kezdeni.
Mindez persze az irodai környezetben is fontos, a távmunka során a szerepe azért válik jelentősebbé, mert amíg az irodában átmehetett a másikhoz, megkérdezhette, közösen kitalálhatták, otthoni munkavégzés esetén ez nincs: amint a megbeszélésnek vége, a munkavállaló egyedül marad a laptopjával – sokan nem ilyen fajta munkavégzéshez szoktak.
2. Javítsd a csapatszellemet
Az is tény viszont, hogy az alkalmazottaknak nem kell egyedül maradniuk a laptopjukkal, online is dolgozhatnak csapatban. Ennek menetét, ütemét, idejét, tehát a kereteit te meghatározhatod vezetőként. Ha eléred, hogy ebben az újfajta munkavégzésben közösen találják meg az ideális megoldásokat az alkalmazottaid, többen együtt jöjjenek rá, hogyan is lehet ezt a legjobban megcsinálni, az tovább javítja a csapatszellemet.
Szervezd úgy a feladatokat, hogy azok kifejezetten csapatmunkát igényeljenek. Ez a társas igények kielégítését is segíti, és a csapatmunka sok esetben sokkal hatékonyabb, mint amikor valaki egyedül próbál egy feladat végére jutni. Egyedül elakadni demotiváló, csapatban keresni a megoldást egy nehezebb feladatra inspiráló kihívás.
Fontos az is, hogy az online térben is kapjon szerepet az egyes területek sikere: ha valaki, vagy valamelyik csapat lépést tett előre, nagy eredményt ért el, tegyél róla, hogy erről mindenki tudjon. Aki végezte, annak jól esik az elismerés, a többieknek pedig egyrészt motivációt ad, másrészt továbbra is érzik, hogy egy csapat részei: nem távolodnak el azoktól a kollégáktól, akikkel kevesebbet dolgoznak együtt.
3. Adj lehetőséget, hogy bizonyítsák, dolgoztak
Miközben arról beszélünk, hogy a számonkérő vezető nem hat jól a morálra, azt is tudjuk, hogy az alkalmazottak saját maguk is szeretik tudatni: tevékenykedtek, nem „lógnak” és nem is váltak feleslegessé. Azon kívül, valljuk be, nem dolgozni kényelmesebb, mint dolgozni, így ha észrevétlen kivitelezhető, sokan elcsábulnak majd..
A „számonkérésnek” tehát egy olyan módját érdemes bevezetni, ami előre mutató, inspiráló, és a csapat közös munkáját is segíti. Ennek egyik módja a napindító és nap záró rövid megbeszélések – amelyek tényleg nem lehetnek többek fél óránál. Nap elején mindenki elmondja, mivel fog foglalkozni az adott napon, a nap végén pedig beszámol róla, hova jutott el, mivel akadt el.
Nem tűnik számonkérésnek, hiszen aki valóban dolgozott, annak lesz miről beszámolnia. Egy-egy elakadás pedig a projekt egészével kapcsolatban is jelentőséggel bírhat, illetve kijelölheti a másnapi csapatmunka feladatát – visszautalva az előző pontra.
Távmunkában tehát valójában nem változik a vezető feladata – csak még alaposabban kell elvégeznie azt, ami egyébként is a dolga. Különös hangsúlyt kap a feladatok pontos megfogalmazása, a kollégák csapathoz tartozás érzésének erősítése, és a lépésről lépésre haladás közös nyomonkövetése, ami a számonkérés „nem szigorú” megfelelője.