Skip to content

Így tűzz ki üzleti célokat a jövő évre profin

Minden vezető számára nagyon fontos, hogy célokat tűzzön ki a vállalkozásával kapcsolatban, hiszen ez a gondolkodási folyamat ad lehetőséget arra, hogy végiggondold: miben szeretnél előre lépni, mit szeretnél elérni a céged következő egy évében. A 2020-as év viszont arra mutatott rá, hogy hiába készítünk remek terveket, azok gyökeresen felborulhatnak, mégis ilyenkor is helyt kell tudunk állni. Hogyan tűzz ki tehát üzleti célokat profin?

A célok meghatározzák az irányokat, amelyekbe a vállalkozásod terelgeted, és segít nyomon követni, hogy valóban azon az úton haladsz-e, amin szeretnél. Minden egyes döntés meghozatala során segít, ha van a fejedben egy nagyobb összkép, és meg tudod ítélni, hogy az adott kérdés szolgálja-e ezt, vagy nem.

1. Határozd meg, mit szeretnél elérni

Ahhoz, hogy célokat tudj megfogalmazni, először azt kell meghatározni, mit szeretnél elérni. Ahhoz pedig arra van szükséged, hogy alaposan mérd fel a vállalkozásod jelenlegi állapotát. Nézd meg, melyik az a terület, ahol a legtöbbet kell fejlődnötök, és mi a reális, ahova eljuthattok.

Ha ez megvan, tudod, mit szeretnél elérni, akkor meg lehet fogalmazni az ehhez kapcsolódó célokat. Ezek a célok elsősorban részlépések: az ahhoz vezető út állomásai, amit végül szeretnél elérni.

2. Legyél pontos

Amikor célokat fogalmazol meg, azok legyenek nagyon pontosak, és ne általánosságokat tűzz ki: több vevőt, nagyobb bevételt, persze, mindenki ezt szeretne. Fogalmazd meg pontosan, hogy mit szeretnél, az segít majd meghatározni az oda vezető feladatok listáját. Például, célul tűzheted ki, hogy az első negyed év végére 15%-al szeretnéd növelni az online forgalmad a megelőző évhez képest.

3. Dolgozd ki a cél eléréséhez szükséges lépéseket

A céljaid a munkavállalóid felé ne csak célszámok legyenek, amit fogalmuk sincs, hogyan fognak elérni. Ülj le a csapatoddal, és tervezz stratégiát: mi szükséges ahhoz, hogy ezt a célt el tudjátok elérni. Ez újabb konkrét feladatokat fog meghatározni, amelyek mentén el lehet indulni – ami nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak a meglévő teljesítményt tartsa fenn egy cég, hanem fejlődni is tudjon.

4. Folyamatosan figyeld a haladást

Ahogy arról már a bejegyzés elején is írtam, az idei év nagyon jó példa arra, hogy a kitűzött célok teljesítése teljesen felborulhat egy külső esemény hatására. Kisebb dolgok is befolyásolhatják a megvalósíthatóságot, mint egy járvány, ezért fontos, hogy folyamatosan ellenőrizd a haladást és legyél rugalmas a megfogalmazott célokkal kapcsolatban.

Elképzelhető, hogy valamilyen akadályba ütköztök, ami miatt nem lesz megvalósítható a kitűzött cél. Vezetőként nagyon fontos, hogy időben értesülj ezekről az akadályokról, és rugalmasan újra tudd fogalmazni az elérni várt teljesítményt. Az is nagyon fontos, hogy ösztönözd a csapatod, hogy időről időre gondolják újra, az elsőre megfogalmazott módszerek lesznek-e a célravezetőek, vagy változtatásra van szükség.

5. Határozz meg határidőket és díjazd a teljesítményt

A megfogalmazott céloknak nem csak az eredmény, de a határidő szempontjából is pontosan meghatározottaknak kell lenniük. Amikor meghatározzátok a célt, rendelj hozzá határidőt is – természetesen fontos, hogy ez a kettő reális kapcsolatban álljon egymással.

Ha határidőre sikerül teljesíteni a kitűzött célt, nagyon fontos, hogy mindazok, akik részt vettek ennek elérésében, megkapják a megfelelő elismerést. Így tudod vezetőként fenntartani a motivációt, erősíteni a csapategységet, és megteremteni azokat a folyamatos kihívásokat, amelyek inspirálóan hatnak a munkavállalóidra.