Toborzás során nem csak az a célod, hogy betöltsd a meghirdetett pozíciót, hanem hogy minél tehetségesebb, hozzáértő munkaerőt találj. Ehhez a vállalatod is vonzóvá kell tenned, hiszen a legértékesebb munkaerő akkor fog hozzád pályázni, ha te is megfelelsz az ő elvárásainak.
1. Alkoss meg egy következetes üzenetet
A vállalatodnak, mint intézménynek képviselnie kell irányokat, el kell köteleznie magát bizonyos értékek mellett, amiért a tevékenysége során aktívan tesz is. Fontos, hogy legyen egyértelmű üzeneted arról, mit képvisel a céged, ez legyen jól látható. Ugyanakkor ne csak szlogen legyen, álljon mögötte cselekedet is.
Ennek mentén meg tudod fogalmazni a leendő munkavállalónak, hogy miért is akarjon nálad dolgozni. Ha az általad meghirdetett pozícióra jelentkezik, nem csak munkahelyet választ, hanem a nálad végzett munkával aktívan hozzájárul a vállalatod szerepvállalásában, a képviselt ügy érdekében tett cselekvésben.
2. Teremts világosan megfogalmazható vállalati kultúrát
A céged az a hely, ahova a leendő alkalmazott minden nap be fog jönni dolgozni. Tartozik egy csapathoz, akikkel együtt végzi a munkát, és nem mindegy, vajon a részének érzi-e magát ennek a csapatnak. Ez a csapat és ez a munkahely az, akikért erőfeszítéseket tesz, akikért időnként többet dolgozik, mint amiben papíron megállapodtatok. Csak akkor fogja jó érzéssel tenni ezt, ha olyan vállalati kultúrában dolgozik, ahol jól érzi magát.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a kollégáknak feltétlenül barátoknak is kell lenniük. A vállalati kultúra azt jelenti, hogy támogató a közeg, hogy tiszteljük a másik idejét, elismerjük a teljesítményét. Ha mindezek fennállnak, jó és könnyű együtt dolgozni. A megfelelő vállalati kultúra kialakítása döntések meghozatalával kezdődik, és a felvállalt irányok betartásához nyújtott útmutatóval folytatódik.
3. Fogalmazd meg, mit nyújtasz a munkavállalóidnak
„Fejlődési lehetőséget” szinte minden cég minden álláshirdetésében ígér, te arra törekedj, hogy ennél sokkal konkrétabb legyél. Igen, mindenki szeretne fejlődni, szeretne feljebb lépni a ranglétrán, szeretne kapni juttatásokat. Minél inkább transzparens vagy, és minél pontosabban megfogalmazod, mire számíthat, aki nálad dolgozik, annál könnyebben találod meg a számodra ideális jelöltet.
Ez azt is jelenti, hogy vállald fel azt is, amit nem kínálsz. Egy kisebb vállalkozásnak nem kell beígérnie nagy év végi bónuszokat, de rugalmas munkaidőt kínálhat. Ne azt ígérd be, amit szerinted a jelentkezők olvasni akarnak, mert azzal nem a számodra ideális jelöltet vonzod be. Minél őszintébb a kommunikációd, annál nagyobb eséllyel jelentkezik hozzád az a jelölt, aki tényleg jól fogja érezni magát nálad.
A vállalatod akkor lesz tehát igazán vonzó a tehetséges munkavállalók számára, ha egy jól felépített vállalati kultúra adja a működés alapját – aminek fenntartására biztosított is a lehetőség, és ami el is várt. Ezek mellett a vállalatnak, mint intézménynek fontos, hogy legyen egy identitása, láthatóan és aktívan képviseljen bizonyos értékeket, ami mellett a leendő munkavállaló el tud köteleződni. Előszűri a jelentkezőket, ha minél pontosabban kommunikálod, hogy mit tudsz nyújtani nekik, ráadásul a nyílt kommunikáció a tehetségesebb és tudatosabb munkavállalókat vonzza, akik értékelik mindezt.