Skip to content

Így tedd hatékonyabbá a toborzást

toborzás

A toborzás időigényes feladat, még akkor is, ha kiszervezed, és iskolaszövetkezeten keresztül keresel diákmunkában foglalkoztatható fiatalokat, vagy munkaerő kölcsönzésben gondolkodsz. Ahhoz, hogy hatékony legyen a toborzás, és olyan munkaerő érkezzen a cégedhez, aki tényleg arra a feladatra alkalmas, amire te embert keresel, néhány előkészületet érdemes elvégezni.

1. Gondolkodj komplexen

Ne csak abban a pozícióban gondolkodj, amire embert keresel, hanem tekintsd át az egész területet, amelybe az a pozíció illeszkedik. Gondold végig, hogyan lehet feladatokat átcsoportosítani, hogyan szervezhető át a kollégák munkája úgy, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a munkavégzés.

Van például három senior szakembered, de több a munka, mint amit ők el tudnak látni. Az első gondolatod, hogy felveszel még egy hozzájuk hasonló tudásszinten lévő embert. De mi a helyzet, ha átszervezhető úgy a munka, hogy meglévő tapasztalt kollégáid válláról leveszed az adminisztrációs terheket, így a megmaradt feladataik már beleférnek a munkaidejükbe, és a feladatok mechanikus részére pedig diákmunkában foglalkoztatsz valakit?

2. A költségvetésednek megfelelően hirdess pozíciót

Gyakori jelenség, hogy a cégnél sok és komoly feladatok ellátására keresnek embert, de adnak a pozíciónak egy szerényebb elnevezést, amit ez alapján alacsonyabb bérezéssel lehet meghirdetni – majd a jelentkezők közül kiválasztott új kolléga a munka során szembesül vele, hogy sokkal többet tesznek a vállára, mint amiről előzetesen a megegyezés szólt. Több oka is van, hogy ne ess ebbe a hibába.

Egyrészt ha sikerül is valakit felvenned, a kezdeti lelkesedés után, amikor örül, hogy új munkája van, hamar elégedetlen lesz, amikor látja, hogy tulajdonképpen rászedték. Ez pedig nem kelt jó érzéseket, ami a teljesítményre is kihat. Vagy nem lesz motivált, vagy akár fel is mond, te pedig kezdheted elölről a toborzást. De azt is érdemes számításba venni, hogy az igazán jó szakemberek valószínűleg átlátnak a szándékodon, és ők el sem fogják vállalni az állást.

3. Gondold végig, mit szeretnél megtudni a jelentkezőkről

Erre akkor is szükség van, ha magad végzed az állásinterjúkat, és akkor is, ha például diákmunkában szeretnél foglalkoztatni fiatalokat iskolaszövetkezeten keresztül. Kerüld a sablonos kérdések feltevését, elvárások megfogalmazását, és fókuszálj arra, ami neked valóban fontos, és szeretnéd megtudni a jelentkezőről.

Ha szánsz rá időt, végiggondolod, és úgy mész be az állásinterjúra, hogy nem csak a meglévő tapasztalatairól kérdezed és arról, hogy miért szeretne nálad dolgozni, sokkal hatékonyabbá válhat az interjú. Ugyanez igaz, ha az elvárásaid jól tudod megfogalmazni az iskolaszövetkezet számára is, akik ebben az esetben olyan fiatalokat tudnak a rendelkezésedre bocsátani, akik el tudják végezni a feladatot, amit szánsz nekik.

4. A pozíció meghirdetése előtt beszélj az adott területen dolgozó többi kollégával

Lehet, hogy neked van egy elképzelésed arról, hogy milyen pozíció is betöltetlen az adott területen, de könnyen előfordulhat, hogy rosszul látod. Érdemes tartani egy workshopot a kollégákkal, akik lehet, hogy olyan igényekre is rámutatnak, amiről neked nem volt tudomásod. Mindig figyelj azokra, akik az operatív feladatokat végzik az adott területen, ők sokszor kiválóan átlátják, mire van valójában szükség.

5. Használj VR technológiát a betanításhoz

Gyorsabbá, hatékonyabbá, és kevésbé energia-igényessé válhat a toborzás és a betanítás feladata, ha a jelentkezőknek és már az új kollégának lehetősége van a virtuális térben megszerezni az alap tudást a munkakörről, a cég működéséről. A toborzás jövője egyértelműen ebbe az irányba mutat, és nagyot léphetsz előre, ha az elsők között alkalmazod az új technológiák nyújtotta lehetőségeket. Ha kérdésed van, keress minket bátran >>