Így óvd a mentális egészséged home office-ban

home office pszichológia

Ahogy korábban is írtam már, egyre többször tapasztalom magam körül, hogy azok, akik eleinte jól viselték a karantént, azt, hogy nem lehet rendezvényekre járni, társaságban lenni, egyáltalán, kevesebbet mozdulunk ki emberek közé úgy, ahogy korábban, most kezdenek besokallni. Lássuk be, ez az izoláció egy olyan dolog, amivel kezdenünk kell valamit: és ebben a munka is szerepet kap, hiszen a home office számtalan kényelme és előnye mellett szintén távol tart a kollégák megszokott társaságától. Te is észrevettél változást a mentális közérzetedben? Lehet, hogy még nem is fogalmaztad meg, csak azt érzed, hogy valami nem komfortos.

Mik a home office pszichológiai hatásai?

– magányosság és izoláció
Miközben örülsz, hogy nem kell hallgatni a magánéletéről szónokló kollégát, és nem bánod, hogy néhány bájcsevejtől megszabadulsz, hiányzik annak feszültség-levezető hatása, amikor a közös konyhában puffogtok, hogy milyen hülyeség a feladat, amit a főnök adott.

– stressz, szorongás, nagyobb nyomás
Azáltal, hogy nem tudod levezetni a feszültséget, nagyobbnak tűnik a probléma, mint valójában. Stresszelni kezdesz, hogy úristen, ez egy abszurd feladat, de vajon ha nem úgy csinálom meg, ahogy várja, akkor keres valakit a helyemre? Aggodalommá növi ki magát az, amit egy kis dühöngés után leráznál magadról az irodai környezetben.

– depresszió
Mindezek pedig depresszióhoz vezethetnek, amiben a legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy nehéz észrevenni, amikor kezdesz belecsúszni, kijönni belőle pedig nehéz feladat.

A “legveszélyeztetettebb” korosztály ebből a szempontból épp a fiatalok, akik sokszor egyedül élnek egy albérletben, az önbizalmuk és az önértékelésük még sérülékenyebb.

Mi a megoldás?

A jó hír az, hogy ezen a negatív spirálon nem kell végighaladnod csak azért, mert otthonról dolgozol. Ha odafigyelsz a mentális egészégedre, elkerülhető, hogy megviseljen a home office, és elérheted, hogy az előnyeit lásd.

1. Alakíts ki napi rutint és ragaszkodj hozzá

A home office ad egy hatalmas rugalmasságot, ami vezethet oda is, hogy elveszítjük a kontrollt: reggel húzzuk az időt, mire odaülünk dolgozni, dél is van, mire igazán elkezdünk foglalkozni a feladatainkkal, este pedig elnyújtjuk: nincs a hazaindulás motivációja, megcsinálom még ezt, és azt is.. végül egy pótcselekvésekkel teli délelőtt után az íróasztal mögül megyünk az ágyba aludni, és ez bizony egy olyan nap, ami nem sok örömforrást tartogat.

Ha kialakítasz egy rutint, megtervezed a napod: amiben szünetek is vannak, és főleg a munkaidő vége is meg van határozva, valamint megfogalmazod a célokat, amiket aznap meg szeretnél valósítani, akkor a keretek jó érzést, a célok teljesítése pedig sikerélményt adnak.

2. Tedd kényelmessé az otthoni irodád

Ha a kanapéról dolgozol és az öledben a laptop, akkor a valódi bajod az, hogy néhány óra múlva mindened zsibbad, de kivetíted arra, hogy nem bírod ezt az otthonról dolgozást. Alakíts ki egy olyan dolgozósarkot, ahol kényelmesen elférsz, jó székben ülsz, és máris jobb lesz a közérzeted. Ráadásul ez egy olyan hely lesz, ahonnan felkelsz, amikor végzel a munkával – így pszichológiailag is van egy “munka befejezése” hatás.

3. Sportolj

Ezt már szinte mondani sem kell, a Pilates kellékeket tavasz óta nem tudták pótolni a sportboltok, a napi tornánál csak a kenyérdagasztás lett általánosabb néptevékenység. De vajon rendszeresen mozogsz azóta is?

Nem kell minden nap, és nem kell túlzásba esni. De figyelj arra, hogy rendszeresen mozogj, mert az felfrissít, boldogsághormonokat termel, és oldja a stresszt. Ameddig jó idő van, menj ki minél többet a természetbe, a friss levegő és a szabadság energiával tölt fel.

Ha odafigyelünk a mentális egészségünkre, a home office nagyon jól működő munkaformává válhat, ami most egy igen jelentős szempont. Fontos, hogy tartsuk a kapcsolatot a barátainkkal, még ha kevesebbet is találkozunk, sőt, talán épp itt az idő, hogy felvegyük a fonalat mindazokkal, akik a mindennapi rohanásban elsodródtak tőlünk. Ez az új helyzet alkalmazkodást kíván tőlünk, ami nem mindenkinek megy könnyen, ezért különösen fontos, hogy odafigyeljünk magunkra.