Skip to content

Így építs bizalmi munkaviszonyt a Z generációs munkavállalókkal

z generáció

A bizalom a munkahelyi kapcsolatokban is nagyon fontos: ahhoz, hogy elkötelezett, agilis és motivált legyen a csapatod, már a kezdetektől dolgoznod kell a megfelelő viszony kialakításán. Sokan zavarba jönnek, hogyan valósítható ez meg a Z generációs fiatalokkal, ebben szeretnék egy kis segítséget nyújtani.

Bizalom

A bizalom kiépülésének sajátja, hogy időre van szüksége. Felgyorsítani viszont tudod, így vezetőként egy kis odafigyeléssel te is tehetsz azért, hogy megalapozz egy olyan formális kapcsolatot, amelyben a munkavállalók biztonságban érzik magukat, Ennek eredményeként jobban is teljesítenek a feladatukban és elkötelezetté válnak a vállalkozás iránt.

A bizalom építésének alapja az empátia és az odafigyelés. Ha a munkavállaló érzi, hogy látod őt és reflektálsz a problémáira, támogató hozzáállással fordulsz felé, akkor tudja, hogy számíthat rád. Ehhez érdemes megismerni a generációs sajátosságokat is, amelyek jellemzik az adott korosztályt, mert könnyen lehet, hogy ez közelebb visz az adott személy megismeréséhez.

Stressz, szorongás

A Z generációs fiatalok nagy része küzd stressz okozta szorongásos problémákkal. Az okok fejtegetése megérne egy másik cikket: a közösségi média eredményezte túl nagy mértékű láthatóság a nagyon érzékeny kamaszkorban, amelyet ők első generációs csoportként tapasztaltak meg, a globális nyilvánosság által hozzájuk eljutó egzisztenciális félelmet okozó információk a klímaválságról, és a velük szemben támasztott elvárások, amelyeket szintén szélesebb platformon tapasztalnak meg, mint bármely más munkaerőpiacra lépő generáció.

Mindezen tényezők miatt a Z generációs fiatalok számára a munkahelyen az egyik legfontosabb személyes aspektus a mentális állapotuk támogatása, vagy annak hiánya. Ha azt tapasztalják, hogy a munkahelyi környezet segítséget nyújt a stressz kezelésében számukra, akkor nagyobb nyitottsággal viszonyulnak. Ezzel azt is kommunikálhatod, hogy a cég számára az ember is fontos, nem csak a profit.

Azzal, hogy azonosítod a legfontosabb problémájukat és reagálsz rá, nagyon sokat tehetsz azért, hogy biztonságban érezzék magukat a munkahelyen. Ez pedig alap mindenki, nem csak a Z generáció számára a motivált, elkötelezett munkavégzéshez. A cég eredményessége szempontjából pedig egyáltalán nem mindegy, hogy a munkavállalók motiváltan végzik-e a feladatukat, vagy nem.

Motiváció

A motivált munkavállaló sokkal hatékonyabb, kreatívabb, és proaktívan végzi a tevékenységét. Ezek jelentik azt az óriási különbséget, ami a minimum nyújtása és a tudás maximális kihasználása között keletkezik.

A motiváció természetesen több tényezőből áll össze. A belső motiváció a munkavállaló személyiségéből és céljaiból fakad, erre nincs ráhatásod. A külső motiváció egyes elemei már a te kezedben vannak: jobb teljesítményért biztosított jutalom, stb. Ezek olyan elemek, amelyek jobb teljesítményre ösztönözhetnek, de rövid távúak és kizárólag az adott célra vonatkoznak. A belső-külső motiváció tényezőivel érheted el a legjobb eredményt: amikor olyan módon tudod motiválttá tenni a munkavállalót, hogy belső késztetéssé váljon számára, hogy a legjobbat akarja nyújtani a munkájában.

Ennek egyik kiváló eszköze annak a biztonságos és inspiráló közegnek a megteremtése, ami nagyon leegyszerűsítve így működik: itt látnak engem, elismerik a teljesítményem, odafigyelnek a személyes problémáimra, cserébe én is igyekszem maximalistán elvégezni a feladatom, hogy amit tudok, kihozzak belőle.

Ha ilyen csapatot tudsz építeni, akkor nem csak a vállalkozásod termelékenysége növekszik, de nehezebb időszakon is könnyebben jut át a cég. Elkerülhetsz számos olyan extra nehézséget, amit a fluktuáció okoz, így hosszabb távon is biztosabban tudod építeni a vállalkozásod.