Hamarosan újra itt a nyár, amikor számos cég foglalkoztat fiatalokat diákmunkában. Legyen szó szezonális munkákról, vagy épp annak kiaknázásról, hogy az iskolai szünetben sok fiatal vállal munkát, a hallgatói jogviszonnyal rendelkező fiatalok kedvező költségek mellett nyújtanak megoldást számos feladat esetében a munkaerőhiány leküzdésére. A diákmunka szervezése kihívást jelenthet a cégen belül a HR szakemberek számára, de néhány szempont figyelembe vételével hatékonyan koordinálható és beilleszthető a munkarendbe.
A diákmunkában dolgozó fiatalok kiváló megoldást nyújtanak olyan feladatok elvégzésére, amelyek rövid betanítást igényelnek. A fiatalok jellemzően rugalmasak a rendelkezésre állás tekintetében, és ha iskolaszövetkezeten keresztül foglalkoztatsz fiatalokat, nagyon kedvező költségekkel kell számolnod.
A diákok motiválása, a munkájuk megtervezése és az eredményes közös munka kialakítása során érdemes néhány szempontot figyelembe venni.
1. Átlátható kommunikáció
A kommunikáció kulcsfontosságú a Z generációs fiatalokkal való közös munka során. Egyrészt teljesen újak a munka világában, így kevés ismerettel rendelkeznek, és tanulni szeretnének. Másrészt a közvetlen, direkt kommunikáció számodra is segítséget jelent az eredményes közös munka megteremtésében. Fontos, hogy pontosan tisztában legyenek a velük szemben támasztott elvárásokkal, a felelősséggel, amit vállalniuk kell az elvégzett feladatokért. Ügyelj arra, hogy az álláshirdetést is egyértelműen fogalmazd meg: emeld ki a munkaköri feladatokat, a szükséges készségeket és a lehetséges előnyöket.
2. Rugalmas munkaidő-beosztás
A diákok nem szeretnék teljesen feláldozni a nyári szünet nyújtotta előnyöket, így a rugalmas munkaidő-beosztás felajánlásával szélesítheted azok körét, akik jelentkeznek majd a meghirdetett pozícióra. Van, aki nyáron nem szeretne korán reggel kelni, és sokkal vonzóbb lesz számára a délutáni, esti munkavégzés. Vannak, akik csak a nyár egy részében szeretnének dolgozni, és pénz gyűjtenek például egy nyaralásra – ők örülnek, ha hétvégén is tudnak munkát vállalni.
Ha iskolaidő akkor a tanulmányaikkal kell összeegyeztessék a munkát, így ilyenkor is fontos a rugalmas munkaidő-beosztás. Lehet, hogy bizonyos napokon csak kevesebb órát tudnak majd dolgozni. Kínálj olyan órarendet, amely összhangban áll az egyetemi vagy iskolai kötelezettségeikkel.
3. Képzési és fejlődési lehetőségek
A fiatalok számára a diákmunka nem csak pénzkereseti lehetőség, hanem alkalom arra, hogy olyan szakmai tapasztalatot szerezzenek, készségeket sajátítsanak el, amelyeket később beírhatnak az önéletrajzukba, és amelyek segíthetik őket az álláskeresés során. Amikor a pozíció leírásának megfogalmazásán dolgozol, gondold végig ilyen szempontból is, milyen hasznos készségekre tehetnek nálad szert a fiatalok, ezzel vonzóbbá teheted a kínált pozíciót.
A Z generációra jellemző a folyamatos tanulás, fejlődés iránti vágy. Ha olyan lehetőséget biztosítasz, ahol a munka mellett tanulni, képezni is tudják magukat nálad, akkor még vonzóbbá teszed a kínált pozíciót. Mentorprogramokat dolgozhatsz ki, ahol szakértő kollégától tanulhatnak, aki segít a munkakörrel kapcsolatos kérdéseikben is. Ezzel ráadásul elősegítheted azt is, hogy a leginkább agilis, a karrierjükről tudatosan gondolkodó fiatalok jelentkezzenek hozzád diákmunkára.
4. Értékelés és visszajelzés
Adj rendszeres és konstruktív visszajelzést a diákok munkájáról. A Z generáció az állandó visszacsatolás korában nőtt fel, így igényli mindezt, és motiválja is a jobb teljesítményre. Emeld ki, ahol jól teljesítettek, és segíts azonosítani azokat a területeket, ahol fejlődhetnek. A visszajelzések növelik az elköteleződést, és segítik a beilleszkedést is.
Ha megtalálod a módját, hogy eredményesen motiváld a fiatalokat, akkor megbízható munkaerőre tehetsz szert általuk, és akár hosszú távon is elkötelezheted a tehetséges fiatalokat. A diákmunka kiváló lehetőség arra is, hogy a vállalat friss tehetségekkel dolgozzon, és segítsen a diákoknak a szakmai tapasztalatszerzésben. A fent említett tippek alkalmazásával hatékonyan segítheted a diákokat, miközben biztosítod, hogy a vállalatod is profitáljon az együttműködésből.