Én itt elsősorban arról szoktam írni, milyen munkaerő a Z generációs fiatalok csoportja, mi motiválja őket, és munkaadóként te hogyan fordíthatod az előnyödre azt a sok újdonságot, amit az ő hozzáállásuk jelent. De arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Z generáció a jövő vásárlóereje: ahhoz, hogy a vállalkozásod sikeres legyen, tudnod kell, mivel tudod ösztönözni a fiatalokat, hogy a te terméked vegyék meg. Lássuk, hogyan vásárolnak a Z generációs fiatalok!
Jason Dorsey, a Z generáció nemzetközi szinten elismert szakértője könyvet jelentetett meg a témában, ami annak a kérdését járja körül, hogyan változtatják meg a fiatalok az üzlet jövőjét, és vállalkozástulajdonosként te mit tehetsz, hogy jól gyere ki belőle.
Arról már többször írtunk, hogy a fiatal generáció nagyon tudatos vásárló, nem dől be az átlátszó marketing-üzeneteknek, következetességet vár el egy márkától, és fontos neki, hogy az képviseljen valamilyen társadalmilag jelentős ügyet – ne csak szóban, de tettekben is. Dorsey megfogalmazott öt szempontot, ami alapvető a vásárlási szándék meghatározásában.
1. Ár
A Z generációs vásárlók számára az ár-érték arány kiemelt fontosságú: nem a legolcsóbbat keresik, de nem fogják megvenni a legdrágábbat sem, csak azért, mert azon egy menő logó szerepel. Itt is a tudatosság köszön vissza: hajlandóak többet fizetni, de azt keresik, hogy melyik az a termék a piacon, ami ár-érték arányban a leginkább megfelel az igényeiknek.
2. A vásárlási folyamat egyszerűsége
Amióta az e-kereskedelem széles körben elterjedtté vált, a marketingesek nem győzik hangsúlyozni, hogy úgy növelheted az eredményeid, ha minél egyszerűbbé teszed a vásárlási folyamatot. Ne legyen sok lépcső, ne kelljen túl sok adatot megadnia a vásárlónak – minél több lépcsőn kell végigmennie, annál magasabb a lemorzsolódási arány. A magyar vásárlók körében különösen magas egyébként a kosárelhagyások száma, ezt pedig azzal tudod csökkenteni (sok egyéb más mellett), ha minél egyszerűbbé teszed a vásárlási folyamatot.
3. Online értékelések
Újabb szempont, ahol a tudatosság köszön vissza: egy kutatás szerint a Z generációs fiatalok egy vásárlás előtt legalább 3 cikket elolvasnak az adott termékről. Tájékozódni szeretnének, hogy mik az adott termék erősségei és gyengeségei – és itt visszautalnék az első pontra, a megfelelő ár-érték arány megtalálásra: például egy telefonvásárlás előtt szeretnék tudni, hogy melyik modell miben jó. Lehet, hogy az egyik nagyon erős akkuval rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy hosszan tudjanak rajta online játszani, de nekik nem ez a fontos, hanem hogy a kamera legyen benne kiváló, mert fényképezni szeretnének vele.
Tedd tehát lehetővé, hogy a termékedről minél több forrásból legyen elérhető objektív kritika – nem baj, ha talál a termékedben hibát, mert lehet, hogy az egy olyan gyengeség, amivel a vásárló együtt tud élni – fontosabb az, hogy tudjon róla előre tájékozódni.
4. Elállási lehetőség
Fontos, hogy hangsúlyozd a vásárló elállási lehetőségét – ez egyrészt garancia is a termék jó minőségére, hiszen ha tudod, hogy mindenki visszakéri a pénzét, miután kipróbálta a terméked, akkor az neked nem jó üzlet, másrészt pedig könnyebbé teszi a vásárlási döntés meghozatalát – ha mégsem válik be, amit vett, visszaadhatja, kevesebb a veszítenivalója.
5. Influencerek véleménye
A Z generáció esetében kiemelten fontos döntési faktor a mások véleménye a termékről. Igazából ez mindig is megvolt: ha mosógépet vásárolok, körbekérdezem az ismerőseim, nekik milyen van, és elégedettek-e vele. Most az ismerősök szerepét ebből a szempontból átvette az online „ismerősök”, a véleményvezérek ítélete. Ha terméket árulsz, fontos ezért arra is időt, energiát és pénzt fordítanod, hogy a célcsoportod számára releváns influencerekkel együttműködj, mert az ő véleményük fontosabb lesz, mint a grafikusod által megszerkesztett hirdetés, és a mellé társított szlogen.
Ha belegondolsz, a Z generáció igazából egy ideális vásárló-közönség, ha jó a terméked: tedd lehetővé, hogy könnyen utána tudjanak olvasni, hogy ők maguk is véleményezhessék, érd el, hogy influencerek ajánlják, helyezd el reálisan a piacon, és valóban a megfelelő áron kínáld – vagyis érd el, hogy nekik is megérje üzletelni veled, és tudjanak róla, hogy így van!
Forrás: Forbes