Skip to content

Gyorsabb a betanítás VR segítségével

betanítás VR technológiával

A VR technológia munkaerőpiaci használatának egyik legerősebb területe a betanítás folyamata. Olyan pozíciók esetében, ahol sok embert foglalkoztatunk alkalmi jelleggel (mint pl. árufeltöltés, raktározás), hatalmas segítséget jelent: leveszi a terhet a kollégákról, vonzóbbá teszi a céget a munkavállalók számára és fel is gyorsítja a betanítás folyamatát.

A virtuális valóság kínálta lehetőségeket a munkaerőpiacon számos területen alkalmazzák már, én most a betanítás folyamatában nyújtott lehetőségekre térnék ki. Mi a mindennapi munkában ezzel találkozunk sokszor, hiszen az olyan feladatokat, mint az árufeltöltés, raktári kisegítés, a cégek sokszor szervezik ki diákmunkában. Ilyenkor ugyanarra a feladatra sok embert keresnek, és alkalmi munka jellegéből adódóan az emberek sűrűn cserélődnek.

A cégek számára a legnagyobb nehézséget ilyenkor az jelenti, hogy a munkavégzés módját, azt, hogy mire kell figyelni, újra és újra el kell mondani az érkezőknek. Mindaddig, amíg a betanítást ember végzi, tőle rengeteg időt és energiát kíván a feladat. Ezzel pedig a cégnek folyamatosan költséget jelent, hiszen a betanító kolléga erre fordított idejét kifizetik. Ezt a költséget lehet hatékonyan csökkenteni, ha a betanítást nem ember végzi, hanem VR-alapúan valósítják meg.

A munkavállalók kifejezetten szeretik a virtuális valóság technológiájára épülő betanítást, mert sokkal inkább bevonó és interaktív, mint diákat nézni vagy hallgatni valakit, amint beszél róla. Azonnal kipróbálhatják anélkül, hogy annak a virtuális térben bármilyen valódi tétje lenne. Sokkal könnyebben szereznek praktikus tudást és gyakorlati tapasztalatot.

Nem csak az élmény nagyobb azonban, de fel is gyorsul ezáltal a betanulás folyamata: egy új gyártási folyamatot egy csoportban megtanítottak VR technológiával és hagyományos módszerekkel is, és előbbi esetében a munkavállalók 56%-al gyorsabban sajátították el az új feladathoz szükséges gyakorlati tudnivalókat. Nem is kell részletezni, hogy ez milyen kiváló módja a költségek csökkentésének.

Az új munkavállalók is hamarabb tudnak hasznos munkát végezni a nekik kifizetett órabérért, és nem kell a betanítást végző kolléga munkadíját sem kifizetni. A VR technológián alapuló betanító anyagnak van egy egyszeri költsége, de ez hamar megtérül a fenti két szempont alapján.

A virtuális valóság alapú betanítás ezen felül sokkal intenzívebb bevonódást tesz lehetővé. Az új munkavállaló kizárólag a feladatra koncentrál a betanítás során, sokkal kevesebb lehetősége van arra, hogy elkalandozzon, elkerülje valami a figyelmét. Mivel aktív, gyakorlati tanulásról van szó, könnyebben válik készség-szintű tudássá az így elsajátított ismeret.

A betanítás hatékonyságát az is növeli, hogy a munkaadó sokkal közvetlenebb visszajelzést kap arról, mi megy nehezen, hol van elakadás. Jól látható, melyik az a pont, ahol a munkavállaló lassabban reagált, kétsége lehetett a megfelelő módról, többször kellett próbálkoznia. Ezek hatással van mind az eredményességre, mind az elvégzett munka minőségére.

A technológia jól használható arra is, hogy bizonyos ismereteket, amelyeket a munkavállalók nem használnak napi szinten, de fontos lenne, hogy az adott helyzetben mégis gyorsan tudjanak reagálni – például egy probléma, veszélyhelyzet esetén alkalmazandó protokoll -, az erről szóló tudásukat frissen tartsd. Bizonyos időközönként szimulálható számukra a virtuális térben egy-egy ilyen probléma – minden erőforrás és kockázat nélkül.

A VR technológia használatával a betanítás során tehát mindkét fél jól jár. A munkaadó jobban fel tudja készíteni a feladatra a munkavállalókat, gyakorlati tudással és tapasztalattal ruházhatja fel őket, mielőtt valóban “terepre” mennének, és költséget csökkenthet. A munkavállaló számára pedig vonzóbb lesz a cég, aki ilyen lehetőséget kínál, érdekesebbé válik számára a betanulás folyamata, amelybe jobban be is vonódik.

Címkék: