A tehetséges Z generációs fiatalok bevonzása sok cég számára problémát okoz. Az egyik hatékony hívószó a folyamatos fejlődési lehetőség biztosítása. Nem elég természetesen csak szóban állítani, és az sem mindegy, hogy biztosítasz-e olyan komplex programot, amiben valóban meglátják a lehetőséget a fiatalok.
A Z generációs fiatalok nem úgy keresnek munkahelyet, hogy hosszú távra szeretnék bebetonozni a biztos pozíciót, aminél többre nem is vágynak. Minden munkalehetőségre úgy tekintenek, mint egy lehetséges lépcsőfokra a saját karrier-létrájukon. Ha ez túl alacsony, vagy nincs rá lehetőség, hogy a cégen belül elérjék a következőt, akkor elveszítik az érdeklődésüket. Ebben az adottságban a cégeknek is érdemes meglátni a lehetőséget.
A fejlődés, új készségek, szélesebb ismeretek megszerzése ugyanis a munkavállaló produktivitását is növeli, ami azt jelenti, hogy jobban tudja ellátni a feladatát. Ez a cégnek is nyilvánvaló előny, amiért érdemes eltekinteni a klasszikus „csak akkor képzem, ha ide is tudom láncolni” attitűdtől. A magasabb minőségű munka és az elkötelezettebb munkavégzés akkor is jó befektetés, ha rövid távról van szó.
A stratégiai tervezés lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a készségfejlesztő programokat a leghatékonyabb módon használják ki a tehetségek motiválására és megtartására. Ez segíthet az üzleti célok elérésében is. A titok a kölcsönös előnyökre összpontosító, mindenki számára előnyös képzési stratégia létrehozása, amellyel összehangoljuk az alkalmazottak céljait a vállalati célokkal.
Közös célok a fejlesztésben
A készségfejlesztés nyilvánvaló előnyökkel jár a vállalat számára. Fokozza a hatékonyságot, támogatja az innovációt, növeli a munkavállalók motivációját és elkötelezettségét. A munkavállalók számára a fejlődés utat nyit, hogy feljebb lépjenek a karrier-létrán, magasabb fizetést, jobb pozíciót szerezzenek meg. A jó képzési stratégia tehát olyan, amelyben a munkavállalók örömmel vesznek részt.
Készségfejlesztési stratégia
A jó stratégia felépítéséhez a vállalatoknak szem előtt kell tartani, hogy mindig olyan új készségek megszerzése álljon a fókuszban, amelyekre igény van a munkaerőpiacon. Érdemes azt is átgondolni, hogyan építjük be a képzéseket a napi munkavégzésbe. Online kurzusok segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a munkavállaló ne legyen távol a cégtől a továbbképzés idején, ugyanakkor a képzés a munkaidőben történhessen, ne a munkavállaló szabadidejét vegye el.
Érdemes hangsúlyt fektetni arra is, hogy a tanultakat a munkavállaló minél hamarabb át tudja ültetni a gyakorlatba. Egyrészt az új tudás hasznosabb lesz, ha gyakorlati ismeretekkel és tapasztalattal társul. Másrészt ha a cégen belül azonnal tudja kamatoztatni a megszerzett új készségeket, az fokozhatja a megtartás lehetőségét.
A képzési struktúra összeállítása
A hatékony és eredményes képzési struktúra összeállítása tudatos tervezést igényel. Érdemes rendszeresen felmérni, melyek azok a területek, ahol a készségfejlesztés a cég eredményességét is növelheti, és a munkavállalók számára is vonzó lehetőséget nyújthat. Fontos, hogy változatos programot állítsunk össze, amely metodológiájában is sokszínű. A gyakorlati workshopokon keresztül az online kurzusokon át a közvetlen mentorprogramokig változatos lehetőséget biztosítsunk a tanulásra.
A készségfejlesztési program folyamatos monitorozása szintén elengedhetetlen a sikeres stratégia felépítéséhez. Folyamatosan vizsgáljuk meg, hogyan működik a felállított rendszer: fokozza-e a munkavállalók produktivitását a megszerezett új tudás, mérhető-e a növekvő elköteleződés, változik-e az eredményesség. A képzési programokhoz kapcsolódó juttatási rendszerek felépítése tovább fokozhatja a program hatékonyságát, ha a megszerzett új tudás felhasználásával új feladatok és megszerezhető bónuszok lehetősége nyílik meg a munkavállalók előtt.
A folyamatos fejlődési lehetőség biztosítása ma olyan eszköz a cégek kezében, amely hatékony lehetőséget kínál a toborzás eredményesebbé tételére a Z generációs munkavállalók körében. A jó képzési stratégia alkalmas arra, hogy a munkavállalói elégedettséget és produktivitást növelje, miközben a vállalat számára is hasznos és mérhető teljesítmény-javulást hoz. A jól felépített, érvényes tudást adó képzési program hatékony eszköz az employer branding területén, sikeresebbé teheti a toborzást.