Skip to content

Ember-centrikusabbak lettek a munkahelyek a home office hatására?

ember centrikus munkahely

Az elmúlt időszakot meghatározó home office és hibrid munkavégzés azt is eredményezte, hogy az alkalmazottak sokkal nagyobb autonómiát kaptak a munkájuk végzésére. Az új helyzet hozta új kihívások nagyobb empátiát követeltek mindkét oldaltól, és ez talán markáns, hosszú távú változást hozhat abban, ahogy a cégek a munkaerőhöz, mint emberhez hozzáállnak.

A home office-ra való gyors átállás, a megoldások keresése azokra a munkahelyi helyzetekre, amik mindenki számára újak voltak, azt eredményezte, hogy előtérbe került az emberi oldal a munkahelyi viszonyokban. Mindenkinek új megoldásokat kellett kitalálnia, alkalmazkodni kellett az új helyzethez, és vezető és alkalmazott egyaránt azon dolgozott, hogy megtalálja azokat a lehetőségeket, amik hatékonyabbá teszik a munkát, lehetővé teszik, hogy a cég továbbra is működni tudjon, hiszen ez közös érdeke volt mindenkinek.

Ez a „közösen vagyunk benne ebben a helyzetben”-élmény ember-centrikusabbá tette a munkahelyi légkört sok vállalat esetében – a kérdés most az, vajon sikerül-e megtartani ezt a fókuszt?

Sok vezető vette most először észre, hogy az alkalmazottai sokkal kreatívabb ötletekkel tudnak előállni, ha van erre terük, és tudnak érvényesülni, mint korábban gondolta. Kiderült, hogy a meglévő rendszerek egyszerűen nem adtak lehetőséget az előremutató együttgondolkodásra.

Azt is sokan észrevették, hogy milyen jelentősen befolyásolja az alkalmazottak teljesítményét a munkahelyi jól-lét, ami ebben az esetben azt jelentette, hogy figyelmet kaptak egyéni igényeik, elfogadóbban álltak a vezetők ahhoz, ha a kollégák egy-egy személyes helyzet miatt – pl. a gyerekek otthoni oktatása – más időbeosztásban tudják ellátni a feladatukat. Rugalmasabbak lettek a feltételek, ami sokak számára felszabadítólag hatott, és javított a teljesítményükön.

Az is fókuszba került, milyen nagy jelentősége van a kollégák folyamatos képzésének. Ahol erre korábban is hangsúlyt fektettek, ott könnyebben ment az átállás, ahol ez elmaradt, ott most nagyon evidensen előkerültek a hiányosságok. Sok cégvezető belátja, hogy a vállalat feladata a megfelelő tréningek biztosítása, és sokan el is várják a munkaadóiktól, hogy biztosítsák számukra azokat a fejlődési lehetőségeket, amikre szükségük van ahhoz, hogy munkájukat továbbra is megfelelően ellássák.

A soft skillek szerepe is felértékelődött: a digitális kommunikáció sokak számára nehezebb, mint a személyes, és megfelelő kommunikációs készségek hiányában ez sok félreértést és fennakadást okozhat. Ahol a csapat tagjai jól tudnak kommunikálni egymással, az eredményesebb munkavégzést tesz lehetővé – ez minden helyzetben így van, de a home office során különösen látványossá vált ennek jelentősége.

Mindezek együtt arra utalnak, hogy az utóbbi időben jelentősen háttérbe szorult az ember a munkavállaló mögött, és mindez szinte észrevétlenül zajlott. Az utóbbi időszak új kihívásai rámutattak, hogy ez problémát jelent a munkavégzés hatékonyságában, és most talán újra az emberre helyeződik a fókusz – ami mind a cégek számára, mind a munkavállalók számára egyénileg jelentős előrelépést jelentene.

Címkék: