Skip to content

Előzd meg a versenytársaid adatalapú toborzással

adatalapú toborzás

A toborzás során a minőség gyakran feláldozásra kerül a gyorsaság érdekében. Vagyis: a kevésbé alapos toborzási folyamat lehetővé teszi, hogy hamarabb feltöltsd az üres pozíciót, de nem biztos, hogy hosszú távon jól jársz ezzel a stratégiával. A toborzás valódi hatékonysága, illetve annak hiánya nem derül ki azonnal, amikor azonban egyértelművé válik, akkor közvetlen hatása van a teljesítményre.

A toborzás hatékonyabbá tétele adatok összegyűjtésével és elemzésével kezdődik, amelyek segítségével pontosabban meg tudod határozni, hogy mire, illetve kire van szükséged. Ha nem ezzel az attitűddel fogsz neki, pénzt hagysz az asztalon. Nem csak a munkavégzés lesz kevésbé hatékony, az átképzésnek is költsége lesz, és a megtartás is nehezebb – a munkavállaló is érzi, ha nem tökéletes a feladatra, és szívesebben távozik, ha nem tudja jól ellátni, amit elvárnak tőle.

Adatalapú toborzás

Az adatalapú toborzás ott kezdődik, hogy megvizsgálod, hogyan segíthetnek az adatok annak meghatározásában, kit érdemes felvenni, és hogy tudod őket a leghatékonyabban megszólítani. Az adatalapú toborzás lehetővé teszi, hogy objektív és megbízható információk alapján hozz döntéseket a munkaerő felvételével kapcsolatban. Az adatok segítségével könnyebben azonosíthatók a legalkalmasabb jelöltek, és javítható a toborzási folyamat hatékonysága.

A megfelelő, releváns adatok begyűjtéséhez rendelkezni kell olyan eszközökkel, amelyek képesek ezeket mérhető formában rendszerezni és elemezni. A mesterséges intelligencia technológiák egyre nagyobb szerepet kapnak ebben a folyamatban. Legyen szó önéletrajzokról, interjúk jegyzeteiről, teljesítményértékelésekről vagy egyéb munkaerőpiaci adatokról, ezeket közös nevezőre kell hozni, össze kell tudni vetni a hatékony elemzéshez.

Súlyozni is tudni kell az adatokat, hogy tisztán lásd, mely tényező mennyire fontos a folyamatban. Ennek segítségével elkerülhető, hogy alkalmazz egy olyan munkavállalót, aki ugyan a munkaköri leírás minden pontját kipipálhatja, mégsem tud beilleszkedni a vállalati kultúrába, nem képes olyan többfeladatos munkavégzésre, ami az adott munkakörben szükséges.

Az adatalapú toborzás nem mérnöki pontossággal kidolgozott adatmodelleket jelent, nincs benne semmi bonyolult. Mindössze azt kell tudni meghatározni, milyen típusú adatpontokat kell összegyűjteni a jelöltekről egy adott pozícióra toborzás során. A folyamatos adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi a toborzási folyamat folyamatos fejlesztését. A céged képes lehet gyorsabban reagálni a változó munkaerőpiaci feltételekre és rugalmasabban alkalmazkodni a kihívásokhoz.

A jelöltek megszólítása

A jelöltek megszólítása szintén részét képezi az adatalapú toborzás módszerének: nem mindegy, hogy fel tudod-e kelteni az ideális jelöltek figyelmét az üzenetedre, magyarul, jelentkeznek-e azok, akikre neked szükséged van. Ehhez az álláslehetőség felhívását is időről időre újra kell fogalmaznod, mindig más szempontot kiemelve. Érdemes megnézni, mely esetben reagálnak a legnagyobb arányban azok, akiket te keresel. Ennek vizsgálata olyan hatékony vállalati rutint alakíthat ki, ami hosszú távon teszi eredményesebbé a cég számára a toborzást.

Adatalapú toborzás mérése

Ahhoz, hogy megbízható adatokat szerezz arról, mi működik és mi nem, fontos szabály, hogy egyszerre csak egy dolgot szabad változtatni és tesztelni. Ne egyszerre változtasd meg a felhívás hangvételét és a kiemelt legfontosabb juttatást – mert nem fogod tudni, melyik eredményezte a változást.

Érdemes időről időre megvizsgálni a jelöltút gyenge pontjait is. Fontos, hogy időben azonosítsd a problémát, aminek következtében a folyamat egy pontján csökken a jelöltek elköteleződése.

Vizsgáld meg a versenytársaid toborzási folyamatát: a te jelöltjeid valószínűleg velük is beszélnek. Nézd meg, ők milyen munkaköri leírást használnak, hogyan kommunikálják a munkáltatói értékajánlatot, mennyire egyszerű a jelentkezési folyamat, vagy éppen mennyire nyíltan beszélnek a juttatásokról és fizetésekről.

Adatvezért gondolkodásmód – csak egyszerűen

Az adatvezérelt gondolkodásmód egyik legfontosabb kritériuma, hogy ne gondold túl. Rengeteg mérhető adat vesz körül, neked azokat kell megtalálnod, amelyek a legfontosabb kérdéseidre adnak választ. Kezdj el kérdéseket feltenni a toborzási folyamat sarokpontjaival kapcsolatban, és nézd meg, hogy milyen számok adnak erre választ.

Az adatalapú toborzás erőteljes eszköz a kezedben a versenytársak megelőzéséhez. Az adatok elemzése által nyújtott lehetőségek segítenek a megfelelő jelöltek kiválasztásában, így hatékonyabbá, hosszú távon pedig gyorsabbá válhat a toborzási folyamat. Az adatalapú toborzás fejlődő terület, és érdemes követni a fejlődését, hogy kihasználhasd az előnyeit és előnyre tehess szert versenytársaiddal szemben a munkaerőért folyó versenyben.

Címkék: