A vezetői visszajelzés nagyon fontos eleme a munkafolyamatnak, mégis kevesen csinálják jól. Van, aki csak akkor tesz megjegyzést, ha problémát lát, van, aki pedig nem mond semmit, az alkalmazott pedig tanácstalanul áll, vajon jó-e, amit elvégzett. Érdemes azonban megtanulni az előremutató, építő jellegű kritika megfogalmazását – főleg, mivel a fiatalabb generáció jobban igényli ezt, mint valaha.
Minden vezető visszajelez valamilyen módon a neki elvégzett munkára, az alábbi viselkedések valamelyikében talán te is magadra ismersz:
– nem akarod megbántani, ezért úgy teszel, mintha összességében egész jó lenne, amit csinál, de aztán nem használod fel, vagy teljesen átalakítod
– erőteljesen kihangsúlyozod a hibákat, még akkor is, ha összességében elégedett vagy az elvégzett munkával, a hiba egy apróság – de ezt elfelejted megemlíteni
– minden lépést át akarsz látni te is, így az alkalmazottnak fogalma sincs, ő meg tudná-e csinálni a feladatot, mert tulajdonképpen minden következő lépést te határoztál meg
Ha megtanulsz vezetőként megfelelő visszajelzést adni, az rengeteg módon megkönnyíti a munkádat:
– az alkalmazott hamarabb megtanulja, mi az, amit te elvársz tőle, és annak megfelelően tudja ellátni a feladatát
– elégedett lesz és motivált marad, mert úgy érzi, elismerik a teljesítményét
– a folyamatok ezáltal zökkenőmentesebbé válnak, neked a saját dolgodra kell figyelned
A probléma általában a visszajelzés fogalmának félreértéséből ered. A visszajelzés az „ítélet”, amit a főnökünk, a tanárunk, valamilyen felettesünk ad, egyirányú folyamat, ami sokszor adatokon alapul, amelyek kontextusukból kiemelve talán nem is fejezik ki pontosan a teljesítményt. A visszajelzés érzelmeket vált ki, mert amikor a munkákat megítélik, azt sokszor személyes kritikaként éljük meg.
Ezzel szemben a visszajelzésnek sokkal inkább kommunikációnak kellene lennie, amit talán éppen az kezdeményez, aki a visszajelzést kapja. Ha komplexebb kérdésről van szó, mindenképpen párbeszédnek kell kialakulnia az adott dologról. Fontos, hogy tisztázzuk, mi volt az adott feladattal kapcsolatos cél, és aki elvégezte, hogyan állt hozzá, mi volt az elképzelése. Az eredeti szándékhoz képest mi valósult meg, és ami nem, az miért nem. Le kell vonni a következtetéseket is, hogy a jövőben mit kell ezek alapján másként csinálni.
Vezetőként tehát érdemes arra törekedned, hogy minden feladat esetében adj visszajelzést – főleg a fiatalabb, tapasztalatlan alkalmazottaknak -, de erre szánd rá az időt, és alakuljon ki egyenlő felek kommunikációja. Hangsúlyozd ki azt is, ami jó volt, ami pedig nem volt jó, arról mondd el, hogy miért, és mit kellene másként csinálni – hogy a másik tanulhasson belőle.
A megfelelő visszajelzés, ahogy korábban is írtam, elengedhetetlen eleme a motiváció fenntartásának, ezért sokkal jelentősebb vezetői feladat, mint azt sokan gondolják.