Egy kutatás szerint a járvány miatt a munkavállalók 25%-a karrier-váltáson gondolkodik: hogy őrizd meg az alkalmazottaid?

vezetői motiváció

A járvány sokakat késztetett arra, hogy újragondolják a karrierjüket: egy kutatásban megkérdezettek között a 18-34 éves korosztály 33%-a gondolkodik abban, hogy munkát vált, új karriert indít a következő évben. Hogyan motiválhatod az alkalmazottaid, hogy meggondolják magukat?

Arról már korábban is írtam, hogy a Z generáció egy karrier-tudatos korcsoport: nem a lojalitás számára az elsődleges egy munkahellyel kapcsolatban, sokkal fontosabbak számára az egyéni szempontjai. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ne tudnál megtartani egy fiatal munkavállalót, ha fontos számodra, hogy nálad dolgozzon, mert olyan tudással rendelkezik, motivált, megbízható. Csak meg kell teremtened a körülményeket, hogy nálad találja meg azt, amire szüksége van.

És hogy mit jelent ez? Egy korábbi cikkben már írtam arról, hogy mit ajánljuk a Z generációs fiataloknak, most arra térek ki, hogy mit tehetünk, hogy a járványhelyzet okozta változások ne késztessék arra, hogy otthagyja a céget.

1. Tedd számára egyértelművé, hogy számítasz rá

A jelenlegi helyzetben a bizonytalanság egy jelentős faktor. Nagyon sok munkavállaló nem tudja, hogy hosszú távon biztonságban van-e a pozíciójában, vagy hogy egyáltalán mennyire stabil a vállalkozás helyzete. A kezdeményezés ennek kommunikációjáról a vezető feladata. Ne általános kommunikációt fogalmazz meg, hanem beszélj mindenkivel egyenként. Mondd el nekik, hogy számítasz rájuk, és vázold fel, hogy milyen elképzeléseid vannak a jelenlegi helyzet áthidalására. Lehet, hogy ettől függetlenül munkahelyet váltanak, ha kapnak egy jobb lehetőséget, de így ki tudod védeni a bizonytalanságból fakadó felmondásokat.

2. Derítsd ki, mivel tudnád most erősíteni a csapatszellemet

A közösség nagyon fontos a fiatal generáció számára, és ha azt érzik, hogy szeretnek abba a csapatba tartozni, ahol most dolgoznak, akkor kisebb eséllyel váltanak. Most viszont, amikor a legtöbben home office-ban dolgoznak, a közösségi élmény épp hogy csökken.

Derítsd ki, mivel tudnád most a közösségi élményt erősíteni: kérdezd meg a csapatod tagjaitól, vagy találd ki te magad. Szervezhettek közös online kvízeket, indíthattok könyvklubot, ahol adott idő alatt mindannyian elolvassátok ugyanazt a könyvet, és aztán beszélgettek róla – most különösen nagy igény van már az emberekben a közös programokra, így nyitottabbak is lesznek az ötletekre, és jót is tehet a közös munkának.

3. Ismerd el a teljesítményt

Az otthoni munka csökkenti a megerősítések, az elismerések élményét: a nagy rohanásban a jól elvégzett feladatra hajlamosak vagyunk csak egy “köszi”-t visszaírni, bezzeg ha problémánk van valamivel, arról nagyon részletesen írunk. Ez valahol jogos, ugyanakkor a munkavállaló könnyen érzi azt, hogy nem ismerik el a teljesítményét. Ekkor csökken a motiváció, és ezáltal a munka teljesítménye is gyengül.

Találj ki egy elismerési rendszert, gondold ki a módját, hogyan tudsz teret adni annak, hogy ha valaki valamit jól megcsinált, vagy volt egy jó ötlete, az a többiek számára is nyilvánvaló legyen, és a munkavállaló azt érezze, hogy megérte beletenni az energiát.

Fontos, hogy vezetőként átlásd, mi minden mozgatja a jelenlegi helyzetben a munkavállalóid: kiemeltebb szerepet kapott a biztonság, ugyanakkor a társas érintkezések hiánya sok mindenkit mentálisan is megvisel. Vezetőként tehát a feladatod kettős: támogatást kell nyújtanod az alkalmazottaid számára, fenntartani a motivációjukat, ami emberi szempontból is fontos, és azért is, hogy továbbra is hatékony legyen a vállalkozás működése.