Zökkenőmentes átállás a home office-ra, csapatszellem és motiváció megőrzése távmunkában is, a dolgozók jól-létének figyelemmel követése és a cég iránti hűségének megőrzése – szempontok, amelyek kulcsszerepet kaptak az utóbbi időben, és mind a HR területe. Átalakul jelentős mértékben, ahogy gondolunk a HR szakemberekre, és amekkora felelősséget kapnak egy cég életében?
A HR szakma feladata, felelőssége, megbecsültsége óriási mértékben átalakult az elmúlt másfél évben, amikor a cégeknek számos, az alkalmazottakkal kapcsolatos eddig ismeretlen vagy kevésbé fókuszba helyezett kihívással kellett megküzdeniük. Sorolni is felesleges szinte, hiszen mindenki tudja: a home office átállás nem volt mindenkinek annyira egyszerű, a HR feladata volt biztosítani azt, hogy a munkavállalók az új környezetben is jól érezzék magukat; sokaknak hiányzott a csapatszellem, a közös térben tevékenykedés, ahhoz, hogy motiváltak tudjanak maradni, szintén a HR szakembereknek kellett személyre szabott ötletekkel előállni.
Mik azok a legfontosabb területek, amelyeken változást hozott az elmúlt másfél év, és amelyeket hosszú távon is érdemes beépíteni a vállalati HR kultúrába?
1. Az elismerés és jutalmazás kultúrája
Sok munkavállaló számára okozott problémát, hogy a személyes kontaktus hiányában a munkájukat nem érezték olyan mértékben megbecsültnek: amíg személyesen hosszabb dicséretet kaptak, vagy a folyosón elmesélhették kollégáiknak a sikerélményüket, addig otthon egyszerűen nyugtázó választ kaptak egy feladat teljesítésére.
Erre különböző válaszok születtek, a jutalmazás és az elismerés helyére és formájára számos megoldás körvonalazódott. Ennek lényege, hogy nem hagyjuk szó nélkül, ha valaki megcsinálja, jól végzi el, és eredményt ér el egy feladattal, hanem tudatjuk a csapattal és elismerjük a munkáját. Erre hosszú távon azért érdemes figyelni, mert pontosan tudjuk, hogy a fiatal Z generáció kapcsán már többször is felmerült, igényük van a visszajelzésre. A megbecsülés, de az építő kritika is olyan csapatot erősítő, motivációt fenntartó kommunikációs formák, amelyekre hangsúlyt kell fektetni.
2. Gyors megoldások a pozíciók betöltésére
A munkaerőhiány ismét jelentőssé vált bizonyos területeken, az üres pozíciók betöltésére a HR-eseknek számos eddig szokatlan módszert kell bevetniük – ami hosszú távú, dinamikus feladatot jelent. Mire gondolunk? A szerepkörök folyamatos átszervezése mellett megtalálni azokat a feladatokat, amiket diákmunkában tudnak ellátni fiatalok, megtalálni azokat a vállalkozókat, akiknek kiszervezhető egy-egy részfeladat.
Ennek az attitűdnek beépítése, a munkavégzés folyamatosan változó struktúrájához való alkalmazkodás hosszú távon jelent biztonságot a cégeknek, és válsághelyzetben is megoldásokat kínál.
3. A munkavállalók fejlesztése, továbbképzése
A Z generációs fiatalok kifejezetten keresik az olyan munkalehetőséget, ahol lehetőségük van a folyamatos fejlődésre – nem azon a módon, ahogy ezt minden álláshirdetésbe beleírják, hanem valós készségek megszerzésére, új területeken szakismeretek szerzésére. Mivel egyre tipikusabb a munkavállalók részéről is annak igénye, hogy minél több mindenhez értsenek, minél több lábon álljanak, ha cégen belül biztosítjuk az ehhez szükséges készségek megszerzését, hasznot is húzhatunk a minél szélesebb körű ismeretekkel rendelkező munkavállalók tudásából.
Ezzel mindenki jól jár, a munkavállalóknak lehetőségük nyílik tanulni és fejlődni, a munkaadók pedig olyan alkalmazottakkal dolgozhatnak, akik sokkal komplexebben látják át az iparágat, a szakterületet, melyen dolgoznak. A munkavállalóknak lehetőségük van folyamatosan megújulni, új kihívásokkal megbirkózni, ami ébren tartja a motivációjukat, és hosszú távon elkötelezi őket a cég iránt.
Ahogy látszik tehát, jelentős változásokat kíván a munkavállalók irányába tanúsított hozzáállás: ma már nem elég, hogy felveszünk valakit, alkalmazzuk, megkapja a bérét és legyen vele elégedett. A munka túl nagy szerepet tölt be az életünkben ahhoz, hogy a személyes jelentőségét lebecsüljük, és azt is el kell ismernünk, hogy ahhoz, hogy ezeknek az igényeknek meg tudjunk felelni, szakember segítségére van szükség: ez pedig a HR szakma. A területen izgalmas új fejlődési irányok tapasztalhatók, amelyek beemelése egy cég életébe hosszú távon teszi vonzó munkahellyé a vállalkozást.