Skip to content

Csökkentsd a toborzás költségeit: építs munkáltatói márkát

employer branding

A munkáltatói márkaépítés fontossága hosszú távon látszik igazán. Miközben a toborzás és a munkavállalók megtartása egyre nehezebb feladattá válik, a cégek kezdik belátni, hogy az employer branding megkerülhetetlen feladat lesz. A személyre szabott munkavállalói út kialakításában és követésében a mesterséges intelligencia technológiák is segítségünkre vannak. A munkáltatói márkaépítés olyan versenyelőnyt jelent, amely segít csökkenteni a toborzás költségeit, hiszen rajta keresztül a cég vonzóvá válik a munkakeresők számára.

A munkáltatói márkaépítés, vagyis employer branding alapja, hogy a vállalat vonzó képet fest saját magáról, elismertté igyekszik válni munkaadóként és ezáltal a vágyott munkahely szerepét tölti be a mindenkori álláskeresők számára. Egy erős munkáltatói márka felépítése lehetővé teszi, hogy az álláskeresők széles köre rendelkezzen előzetes attitűdként azzal, hogy szívesen csatlakozna a csapathoz – így egy meghirdetett pozíciót izgalmas és ígéretes lehetőségként látnak.

Ha a cég már rendelkezik ezzel a fajta hírnévvel – amelyet, fontos, mindig meg kell erősítsen egy ezzel összhangban álló munkavállalói tapasztalat is -, akkor sokkal kevesebb erőfeszítést, energiát és pénzt kell fektetnie a toborzási folyamatba. Az employer branding, ahogy az előbb is említettem, akkor működik, ha a valódi tapasztalatok visszaigazolják a cég által saját magáról kialakított képet.

Hogyan épül a munkáltatói márka?

A munkáltatói márka nem csak az, amit cégként te mondasz saját magadról, hanem legalább annyira maga a munkavállalói élmény, ami visszaszivárog a „köztudatba”. A munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége markánsan hozzájárul a cég hírnevéhez. Az employer branding pillére tehát a munkavállalói élmény, amelyre minél nagyobb hangsúlyt érdemes fektetni. A személyre szabásában jelentős szerepet kaphatnak az MI eszközök is, amelyek lehetővé teszik, hogy egyrészt adatalapú döntéseket hozzunk, másrészt megkönnyítik az egyénre szabott kommunikáció és karrierfejlődési út megteremtését.

Az ideális munkavállalói élmény megteremtésének általános alapja a megfelelő munkahelyi kultúra kialakítása. Ez magában foglalja a célok és értékek meghatározását, amelyek mentén a munka zajlik – és amivel a munkavállaló azonosulni tud. Beletartozik az elismerések rendszere, a fejlődési lehetőség megteremtése és a munka-magánélet egyensúly megteremtésének lehetősége. A rugalmasság olyan kulcsszó, ami egyre erősebb elvárás a munkaadókkal szemben: jelentősen növeli egy cég vonzerejét, ha a munkavégzéssel kapcsolatban minél több ponton mutat rugalmasságot – gondolunk itt a munkavégzés helyére, vagy akár részmunkaidős foglalkoztatás lehetővé tételére.

A mesterséges intelligencia technológiák segíthetnek abban, hogy követni tudjuk, az employer branding területén tett erőfeszítéseink milyen eredménnyel járnak. Adatalapú elemzések segítségével pontosan követni tudjuk, hogyan változik a munkáltatói márka megítélése, egyes stratégiai lépések milyen hatással voltak az alakulására. Az álláskeresői preferenciák változásának követésével arra is lehetőséget nyújt, hogy a toborzás során azokat az értékeket tudjuk hangsúlyozni, amelyet az ideális munkavállalóink aktuálisan a leginkább keresnek, fontosnak tartanak.

Személyre szabott vállalati kommunikáció

Az MI a már meglévő munkavállalók elköteleződésének növelésében is segíthet személyre szabott kommunikációs üzenetek kidolgozásával, egyénre szabott fejlődési, képzési lehetőségek azonosításával és az elköteleződés csökkenésének észlelésével – amelyre így időben reagálhatunk. Rendszeres munkavállalói felmérések bevezetésével az eredmények elemzése általános képet adhat arról, a cégnek még miben kell fejlődnie, mely területen tapasztalható hiányérzet a munkavállalók részéről.

Az MI segíthet a generációs szakadék áthidalásában is – amikor adatalapú modellek segítségével sokkal pontosabban meg tudja határozni a különböző generációk eltérő igényeit, és segít üzeneteidet az adott célcsoporthoz igazítani. A Z generációs fiatalok számára például fontos a fejlődés, az előrelépés lehetősége, így az ő elköteleződésük kiépítésére kiemelt jelentőséggel bír, hogy felvázold: miben támogatod a fejlődésüket és milyen karrierutat járhatnak be, ha nálad lépkednek feljebb.

Pozíciók, iparágak és régiók alapján is tudja finomítani a hangsúlyokat, így lehetővé teszi számodra, hogy mindenkinek azt kommunikáld, ami számára a leginkább fontos. Nem arról beszélünk, hogy valótlanságot állítasz – arról beszélünk, hogy a valós információk közül azt emeled ki, amire az adott csoport a legnagyobb arányban reagálhat majd.

Munkavállalói történetek hangsúlyozása

A munkavállalói történetek, a meglévő kollégák véleménye hatékony, hiteles eszköz a leendő jelentkezők meggyőzése során. Éppen ezért egy ideális vállalati kultúrában, ahol magas a munkavállalói elégedettség, kiemelten fontos a munkavállalói történetek megosztásának ösztönzése. Ezeknek teret adhatsz a közösségi felületeken és a weboldalon, használhatod a toborzás során.

Az ilyen módon folyamatosan épített és gondozott munkáltatói márka hosszú távon lehetővé teszi, hogy a mindenkori álláskeresők vonzó lehetőségként tekintsenek a cégedre. Jelentősen csökkentheti a toborzás költségeit, ha a munkáltatói márkád bevonzza az agilis és számodra ideális jelölteket. A meglévő kollégák munkavállalói élményének javítása az elköteleződést növeli, ami a fluktuáció csökkentésével szintén a kiadások csökkentését jelenti.

Az elégedett, elkötelezett és lojális munkaerő olyan érték, amelynek megteremtése egyre nehezebbé válik. A munkáltatói márka építése segíthet ebben. Az employer branding befektetés a vállalat jövőjébe, a toborzási költségek csökkentésének kulcsa.