A sikeres toborzás kulcsa, ha ismered a hozzád jelentkezők motivációját. Ha tudod, mi hajtja őket és mit keresnek, sokkal hatékonyabban tudod megszólítani őket az ajánlatoddal, és könnyebben tudod értelmezni a reakcióikat is.
Ma már sok esetben nem az álláskeresők versenyeznek egymással egy-egy jó pozícióért, hanem a munkaadók küzdenek az agilis és tehetséges munkavállalók megszerzéséért. Munkaerőt találni könnyű, jó munkaerőt már nem feltétlenül az. Ahhoz, hogy hatékonyan meg tudd szólítani azokat a munkavállalókat, akiket valóban a céghez szeretnél csábítani, előnnyel kell rendelkezned a többi potenciális munkaadóval szemben. Az egyik ilyen előny, ha felismered a jelentkezők motivációját és céljait.
Egy adatokon alapuló kutatás két fő tengely mentén különbözteti meg az állást keresőket, attól függően, hogy:
- milyen következetesen keresnek
- mennyi pozíciót pályáznak meg a keresés során
Ez alapján a jelentkezők 4 csoportba oszthatók. Ha a toborzással foglakozó kollégák megértik ezt a 4 csoportot, felismerhetik, hogy egy-egy jelentkező melyikbe tartozik, és személyre szabott jelöltélményt tudnak nyújtani számára. Ez pedig segíthet a gyorsabb és hatékonyabb toborzás megvalósításában.
Következetes – sok helyre jelentkező
Ők adják a munkára jelentkezők 10%-át a jelenlegi álláspiacon, a gazdasági és a munkaerőpiaci helyzet változásai motiválják őket. A velük szembejövő álláshirdetések keltik fel az érdeklődésüket, sok helyre jelentkeznek, akár különböző pozíciókra is, eltérő felelősséggel.
Optimista hozzáállás jellemzi őket, úgy gondolják, egy hónap alatt találnak új munkát, ha szeretnének váltani. Onnan felismerhetők, hogy már az interjún is kiderül, igen gyakori álláshirdetés-nézegetők, abszolút képben vannak a munkaerőpiaci lehetőségekkel.
Az egyszerű, egyenes interjú-folyamatokat kedvelik, az olyan toborzási folyamatot, amely időigényes számukra, könnyen otthagyják.
Kevésbé következetes – sok helyre jelentkező
A jelentkezők 25%-a tartozik ebbe a csoportba. Ők azok, akik egy frusztráló és kellemetlen munkanap után megnyitják a LinkedIn-t és elkezdik böngészni a lehetőségeket. Alapvetően azonban jellemzően elégedettek az aktuális munkájukkal, akkor váltanak, ha jelentős előrelépési lehetőséget látnak. Megpályáznak viszont számtalan különböző lehetőséget, amit végülis eszükben sincs elfogadni.
Gyakran a karrierjük elején tartanak, és szeretnének egyszerre két-három lépcsőfokot lépni feljebb a szakmai ranglétrán, ezért gondolkodnak a váltásban. A jelentkezési folyamat során onnan is felismerheted őket, hogy a visszajelzésedre személytelenül vagy lassan reagálnak. Egy igazán jó ajánlattal lehet őket megnyerni.
Következetes – kevés helyre jelentkező
Az álláspályázók 40%-a tartozik ebbe a csoportba, akikben az a közös, hogy a legtöbb esetben a kiégés motiválja őket a keresésben. Nem jelentkeznek olyan pozíciókra, amelyekre nem alkalmasak, hosszan keresnek és alaposan válogatnak. Tudják, mit keresnek, így minél homályosabb a követelmény-juttatás kommunikációja, annál kevésbé valószínű, hogy jelentkeznek.
Az ilyen típusú jelentkezőket a pozíció pontos meghatározása mellett egy cég által képviselt értékek, a megfogalmazott víziók és maga a feladat motiválja. Az erről való diskurzus az interjú-folyamat során motiválttá teheti őket és elköteleződést válthat ki.
Kevésbé következetes – kevés helyre jelentkező
A jelentkezők 25%-a tartozik ebbe a csoportba, őket a jelenlegi helyzetük iránt érzett unalom motiválja elsősorban. Kevés helyre jelentkeznek, nem pályáznak meg olyan pozíciókat, amire tudják, hogy biztosan nem őket választják majd ki. Ők már javában benne vannak a karrierjükben, ha váltásban gondolkodnak, biztos, hogy nem érdekli őket a jelenlegi munkaadójuknál egy pozíció.
Nem szeretnének túl sok időt tölteni a jelentkezési folyamattal, ahol extra feladatokat jelent ez számukra, onnan inkább továbbállnak. Felismerni onnan lehet őket, hogy az önéletrajzukban inkább elavultnak számító készségeket emelnek ki, mert nem igazán fektettek energiát abba, hogy tovább képezzék magukat. Úgy gondolják, elért eredményeik szólnak mellettük egy pozíció megpályázása során.
Bár a fenti leírás nem festi le őket a legagilisebb jelöltnek, azt is érdemes látni, hogy ez az álláspályázó jelentős szakmai tapasztalattal rendelkezik és nem ugrál minden kedvezőbb ajánlatra. Ha az interjú során szimpatikusnak találod, és meg szeretnéd nyerni magadnak, akkor egyenes és világos toborzási folyamaton próbáld keresztülvezetni, és mindig egyértelműen kommunikáld neki a következő lépéseket.
Ha azonban eleged van a hosszúra nyúló toborzási folyamatokból, amely sokszor abban végződik, hogy a megtalált munkavállaló egy év után felmond, és kilépnél az alkalmazotti foglalkoztatás költséges és nem mindig hatékony formájából, gondolkodj diákmunkában és felnőtt közvetített munkaerő foglalkoztatásában! Keress bizalommal, neked is tudunk