Skip to content

Alakíts ki rugalmasan adaptálódni képes vállalati kultúrát

rugalmas munka

A vállalati rugalmasság nem csak azt jelenti, hogy a céged képes felállni egy nehéz gazdasági helyzet után, de azt is, hogy már eleve jobban tud adaptálódni a feltételeihez. A vállalat rugalmassága az egyes munkavállalók rugalmasságából áll össze. Mit tehetsz, hogy támogasd ezt a cégedben?

A rugalmasság is olyan kifejezés az üzleti világban, amit sokkal többet használunk, mint amennyire birtokoljuk valójában. Még ha szeretnénk is tudni rugalmasan hozzáállni a kihívásokhoz, a fejlődési lehetőséget látni a változásban, a valóságban közben akkor érezzük a legjobban magunkat, ha mindent úgy kell csinálunk, ahogy megszoktuk. A rutin kényelmének és biztonságának keresését nagyon nehéz levetkőzni, vezetőként elérni, hogy a munkavállalóid tegyék ezt, talán még nehezebb.

Ahhoz, hogy közelebb jussunk ennek eléréséhez, a rugalmasságra nem állapotként, hanem folyamatos cselekvésként kell tekintenünk. Olyan, mint egy izom, amit a mindennapi edzéssel erősebbé, ruganyosabbá tudunk tenni. Ha tehát minden nap gyakoroljuk a rugalmasságot, egy valódi nehézség esetén könnyebben tudunk majd alkalmazkodni.

Mit tehetsz annak érdekében, hogy a munkavállalóid meg tudják ezt tenni?

1. Támogasd a jól-létüket!

A mi kultúránkban nagyon mélyen gyökerezik a frusztrációval, fenyegetettség-érzéssel történő hatalom-gyakorlás, ahol az alkalmazott folyamatosan azért teljesít, hogy megőrizze a munkáját. Ez olyan állapot, ami teljesen ellehetetleníti a kreativitás, az önállóság, a vélemény felvállalásának megnyilvánulását, ezáltal a rugalmasságot.

Az első lépés tehát egy olyan munkakörnyezet kialakítása, ahol az alkalmazottak biztonságban és jól érzik magukat. A kutatások szerint a boldog emberek sokkal könnyebben alkalmazkodnak egy megváltozott helyzethez: ez a munkában is igaz. Ha megbecsülést éreznek, a képességeik elismerését látják, akkor rugalmasabban alkalmazkodnak a stresszes helyzetekhez.

  • Ahhoz, hogy egy alkalmazott elégedett legyen a munkahelyi helyzetével, a következőkre van szüksége:
    meg legyen fizetve olyan mértékben, ami arányos az elvégzett munkával
  • érezze a közösséghez tartozás erejét a kollégák között
  • büszkén válaszoljon, ha megkérdezik, hol dolgozik
  • értelmet találjon a munkájában

Azért van szükség arra, hogy értelmet találjunk a munkánkban, mert ettől függ, hogy mennyire bevonódva végezzük – szemben azzal, amikor csak azért végezzük el a feladatainkat, hogy megkapjuk a fizetésünket. Ha fontos számunkra a tevékenység, elköteleződtünk, akkor célunk is, hogy minél jobbá váljunk alapesetben, és megoldást találjunk egy nehéz helyzetben – a magunk munkakörében.

2. Vállalatként legyél felkészült

Vezetőként nagyon fontos, hogy meghatározd a szervezeti prioritásokat, és ezeket az alkalmazottak felé is kommunikáld. Egy nehéz helyzetben a rutinok azonnal megvalósíthatatlanná válnak, az új módszerek és megoldások megtalálásához a célok és prioritások ismerete az elsődleges.

Hangsúlyozd az együttműködés fontosságát, ahol mindenkit szívesen meghallgatsz, de találd meg az egyensúlyt, amit a vállalat, mint biztos háttér jelent. Egyszerűbben fogalmazva, a munkavállalók érezzék, hogy nincsenek magukra utalva egy számukra eddig ismeretlen nehézség megoldásában, de nem is a fejük fölött dől el minden, van beleszólásuk.

3. Támogasd a munkájukat visszacsatolással és jutalmazással

Az ötletek meghallgatása, a figyelem és a teljesítmény elismerése olyan stabilitást erősítő tényezők, amelyek növelik a teljesítményt, produktivitást, önbizalmat építenek – és ezáltal elősegítik a rugalmasság kialakulását.

Úgy jutalmazz, hogy a munkavállaló érezze, elismered a vállalkozás sikeréért tett erőfeszítéseit. A díjazás pedig ne legyen jelképes. Ha a csapatod érzi, hogy valóban elismered a vállalkozásért végzett munkát, motiváltabbá és agilisabbá válnak.

Ez a befektetés teszi lehetővé, hogy az elkötelezett és rugalmas munkavállalókból egy rugalmas vállalkozássá váljon a tiétek, ami elengedhetetlen a sikerhez egy nehézség esetén.