Skip to content

Adj reális megnevezést egy pozíciónak

A munkaerőért folytatott verseny jelentős, ami ahhoz vezet, hogy a munkaadók minél több trükköt igyekeznek bevetni, amivel magukhoz csábíthatják a dolgozni vágyókat. Ezek egyike a pozíció nevének vonzóvá tétele, még ha valójában nem is olyan munkakör áll mellette, mint amit az elnevezés sejtet. Ez hosszú távon azonban nem jó megoldás.

A munkaerőért folytatott harcban a munkaadók sokszor a pozíció vonzónak tűnő megnevezésével igyekeznek magukhoz csábítani a munkavállalókat. A feladatkörrel járó titulus nem mindegy: presztízst és fizetési szintet is jelez. És itt kezdődik a probléma. Ha a megnevezés vonzóbb, mint a feladat, akkor rögtön csalódással indul a jelentkező, ha a vártnál alacsonyabb juttatást kínálnak neki a munkájáért.

A pozíció megnevezése az elvárt tudás szintjére is utal. Ha “felfelé csalunk”, jobban kvalifikált, nagyobb tapasztalattal rendelkező jelöltek érkeznek majd, akik a munkakör megismerése után azonnal elveszítik érdeklődésüket. Ezzel párhuzamosan azok, akik alkalmasak lennének a feladatkörre, előfordulhat, hogy nem jelentkeznek, mert feljebb pozicionálják a munkakört.

Maga a gyakorlat természetesen azért indulhatott el, mert a munkakeresőknek sem mindegy saját leendő titulusuk. Ha két hasonló ajánlat közül kell választaniuk, szívesebben döntenek amellett, ahol valaminek a vezetői lesznek, mint ahol valaminek a szakértői. Amíg vékony határvonal választja el a tényleges feladatot és a munkakör megnevezését, addig nem is tűnik fel a “nagyzolás”.

Rövid távon tehát sikeresnek érezheted ezt a stratégiát. Meghirdeted a pozíciót egy olyan névvel, ami jobb munkakört sejtet, mint amit valójában kínálsz, és érkeznek a jelentkezők. De minden cég tisztában van ezzel a gyakorlattal, így pedig lassan a titulusok elveszítik a jelentőségüket.

A jelentkezők eddig azért szerettek volna jobb nevű munkakört, mert az jól mutat az önéletrajzukban, még jobb állásokhoz segítheti őket hozzá. Ha azonban a pozíció megnevezése elveszíti a hitelét, nem lesz jelentősége a karrier építésben.

Mindezt persze el lehet intézni egy vállrándítással: rövid távon te csak veszítesz, ha nem tudsz magadhoz csábítani potenciális jelentkezőket egy vonzó pozíció megnevezéssel. Hosszú távon azonban a cég hitelét őrizheted meg, ha köztudottá válik, hogy egy nálad elvégzett munka feltételezi is azt a tudást, amit a pozíció neve sejtet. Érdemes azokat az alternatív lehetőségeket előnyben részesíteni, amelyek a megnevezés mellett vonzóvá tudnak tenni egy pozíciót.

Címkék: