Skip to content

A Z generáció sosem fog irodában dolgozni?

home office z generáció

Az otthoni munkavégzés idején munkaerőpiacra lépő Z generáció több esetben még soha nem is találkozott a kollégáival személyesen. Saját állításuk szerint sokan élvezik a távmunkát, és el tudják képzelni hosszú távon is, de milyen hatásai lehetnek ennek és mit kell figyelembe venni?

A járvány ideje alatt sok vállalat állt át az online toborzásra: az új kollégák úgy csatlakoztak be a munkába, hogy személyesen nem jártak benn az irodában, nem találkoztak senkivel. Ez sok új lehetőséget is megnyitott, hiszen munkalehetőséget kaptak olyanok is, akik távolabb laknak a vágyott munkahelytől. Ilyen esetekben észszerű a távmunka fenntartása, és sok cégnél egyébként is megtartották a home office munkavégzést.

Azoknak a munkavállalóknak a nagy része, akik így kezdtek dolgozni, és azóta is távmunkában dolgoznak, természetes ez a megoldás, és nem is akarnak rajta változtatni. Nem nehéz belátni ennek logikusságát, hiszen kényelmet jelent, ha el lehet kerülni az ingázást, ha otthon sokkal szabadabban oszthatják be az idejüket. Ugyanakkor a pszichológiai kutatások azt mutatják, hogy ez a generáció nagy arányban szorongó, ami lehet a magány következménye is.

Ők azok, akik úgy nőttek fel, hogy eleve sokkal nagyobb arányban zajlottak kapcsolataik az online térben: barátaikkal chateltek, kortársaikkal egymás számára az online térben prezentált arcukat mutatták meg, ami sok frusztrációt okoz. Ráadásul a számok alapján a huszas évek az egyik legmagányosabb időszak: sokan ilyenkor már elköltöznek otthonról, de még nem találták meg a párjukat. Sűrűn váltják az albérleteket, így egy lakóközösség sem alakulhat ki, amelynek a részei.

A munkahely az a közeg, ahol ebben az életkorban a legkönnyebben lehet új ismerettségeket kötni. A „munka után beülünk valahova, jössz te is?” azonban teljesen elvész a home office közegben. Nem csak a társas, de a szakmai kapcsolatokra is hatással van azonban ez a felállás. Egyrészt a pályakezdő fiatal munkavállaló a személyes kapcsolatok hiányában sokkal közvetettebb visszajelzéseket kap a munkájára – egy e-mail hangvétele sokszor kérdéseket vethet fel: elégedett a főnököm azzal, amit csináltam, vagy csak nem akarja tovább magyarázni, mit kellett volna másképp csinálnom? Haragszik rám valamiért?

Másrészt a szakmai kapcsolati háló kiépítése is sokkal nehezebb, és az autentikusság megszerzése sem megy olyan könnyebb. Egyre feljebb lépve a szakmai ranglétrán ez a generáció eljut majd arra a szintre, amikor vezető pozícióba kerül, de mennyire fogadják el és hogyan lesz képes ezt ellátni, ha soha nem dolgozott kollégák között?

A tekintély megszerzése is nehezebbé válik, azt már nem is említve, hogy magányos közegben dolgozva sokkal nagyobb a kiégés veszélye. A távmunka számos előnye mellett a fentiekből tehát látszik, hogy a vállalatoknak meg kell találniuk azt a köztes megoldást, ami a Z generáció számára is lehetővé teszi azon tapasztalatok megszerzését, amelyet a személyes interakciók és munkahelyi kapcsolatok jelentenek.