Skip to content

A Z generáció nem akar neked dolgozni

z generáció

Változó értékrend, átalakuló prioritások feszülnek szembe a hagyományos cégvezetői kultúrával és elvárásokkal. Egyre többen kezdik belátni, hogy a fiatal generáció nem lusta, csak teljesen más a hozzáállása a munka és magánélet egyensúlyához. Mit tehetsz, hogy vonzóvá tedd a céged a Z generációs fiatalok számára?

A fiatalok nem elvi szinten szállnak szembe a nagyvállalati munka eszményével, viszont, szemben a korábbi generációkkal, nem hagyják magukat kizsigerelni. Ha nem tudnak megteremteni egy olyan egyensúlyt, amelyben a magánéletükre is megfelelő idejük jut, ha mérgezőnek találják a munkakörnyezetet, és nem egyezik az értékrendjük a cég által képviseltekkel, akkor eljönnek.

Gyakori reakció erre, hogy semmi gond: nem foglalkoztatunk fiatalokat, és különben is, előbb-utóbb úgyis szükségük lesz a pénzre. Ez a válasz azonban sok szempontból hibás.

Egyrészt a fiatalok friss és naprakész tudását, új ötleteiket ezen a módon teljesen kizárni a cégedből hosszú távon nem kifizetődő, hiszen ezek az első lépések ahhoz, hogy egy mammut legyen a vállalatból – rég meghaladott módszerekkel.

Másrészt pedig nem működőképes technika a „kiéheztetés”. Hatalmas munkaerő-hiány van, tehát ha pénzt kell keresnie egy fiatalnak, meg fogja találni a lehetőségét. Emellett általános tendencia, hogy egyre kitolódik a családalapítás, így az anyagi igények egészen más síkon mozognak, mint azok esetében, akik már gyerekeket tartanak el.

Sokszor használjuk a digitális bennszülött kifejezést a fiatal generációra, de ez alatt elsősorban azt értjük, hogy kütyüvel a kezükben nőttek fel, és természetes számukra, hogy mindent azonnal megtalálnak online. Arra már kevesebb figyelmet fordítunk, hogy milyen hatással van mindez a világhoz való hozzáállásukra.

Egy határok nélküli világban nőnek fel, minden értelemben: Európa országaiban valóban gyakorlatilag megszűnnek a határok, az online térben pedig természetes a más nemzetekhez tartozókkal történő könnyű megismerkedés. Vásárolni a világ bármely országából tudnak, nem különösebben drága, és végképp nem elérhetetlen rendelni bárhonnan.

A globális térben elérnek hozzájuk a társadalmi problémák, melyekre érzékenyen reagálnak. A diverzitás kultúrájában nőnek fel, ahol természetes alapvetés a másik elfogadása – így mindenfajta egyenlőtlenségre éles a szemük. Annak, hogy a közbeszéd felhívja a figyelmet a régről gyökerező problémákra, az a következménye, hogy a Z generációs fiatalok már úgy nőnek fel, természetes számukra az egyenlőségre törekvés.

Ha vonzóvá akarod tenni a vállalatod, akkor ezeket is figyelembe kell venned:

  • nemek közti egyenlőség a munkahelyen, ami mind a hatáskörben, mind a fizetésben megmutatkozik
  • értékek melletti elköteleződés a gyakorlatban, és nem csak szavakban: a klímaváltozás a fiatal generáció számára valódi szorongás forrása, ha a vállalatod tudatos ebben a kérdésben, az megnyugtató és inspiráló a fiatal munkaerő számára
  • mentális egészség megőrzésének lehetősége: munka-magánélet egyensúly megteremtése, rugalmasság

A munka világa az átalakulás felé tart, és ahogy mindig, akik a leggyorsabban reagálnak a változásra, ők jöhetnek ki hosszú távon belőle a legjobban.