A Z generáció nehezen gazdagszik majd meg

vállalkozó z generációs fiatal munkakereső, diákmunka

A Z generációs fiatalok számára nem lesz könnyű az anyagi biztonság és jólét megteremtése – hagyományos alkalmazotti munkakörben legalábbis. Erre engednek következtetni a gazdasági válságok tapasztalatai, amelyek hatása a munkaerőpiaci lehetőségekre hasonló a mostani járvány hatásaira.

A szakemberek a most munkaerőpiacra lépők helyzetét azokhoz hasonlítják, akik a 2008-as válság idején kezdték építeni a karrierjüket. Sőt, a Z generációs fiatalok még egy kicsit rosszabb helyzetben is vannak. Míg 2009-ben a fiatal munkakeresők között 10% volt a munkanélküliség aránya, ez most 14,7% a friss diplomások körében. Egy amerikai kutatás azt mutatta, hogy a 20-24 év közötti fiatalok 27%-a munkanélküli.

A hatás ráadásul nem csak a munkahely megtalálásának nehézségén érződik, hanem hosszabb távra nyúlik. Egyrészt a kutatások azt bizonyítják, hogy a diploma utáni első munkahely jelentős hatással van az egész karrier-ívre, így nem mindegy, hol kezdenek el dolgozni a fiatalok. Másrészt pedig azok, akik gazdasági válság idején kerülnek a munkaerőpiacra, sokkal lassabban lépnek felfelé a fizetési ranglétrán is: akár 15 évig stagnálhat a bérük.

Ez jellemzően egy újabb érv amellett, hogy a fiatalok az alkalmazotti státusz helyett saját vállalkozásba kezdjenek. Az agilis, anyagilag is fejlődni kívánó fiatalok ebben látják majd a lehetőséget az előrelépésre, hiszen itt sokkal inkább a kezükben van, befolyásolni tudják a karrierjük irányítását. Ha jól tudják építeni a vállalkozásukat, egyre több megbízást szerezhetnek, egyre nagyobb tapasztalatuk lesz, és így egyre többet kérhetnek a munkájukért. Ráadásul a vállalkozói lét lehetővé teszi a több lábon állást, így a fiatalok kevésbé kiszolgáltatottak annak, ha elveszítik alkalmazotti státuszukat, milyen könnyen találnak új munkát.

Ez a munkaadók hozzáállását is kell, hogy befolyásolja: egy cégnek az az érdeke, hogy olyanokkal dolgozzon együtt, akik motiváltak, jól dolgoznak, igyekeznek minél jobbnak lenni a szakmájukban. Ez pedig elsősorban a vállalkozókra lesz jellemző – agilitás a munkavégzésben és szándék a fejlődésre és anyagi előrelépésre általában együtt jár.

Minél állandóbb lesz a home office, és minél nagyobb lesz a szabadúszó vállalkozóként dolgozó fiatalok aránya, annál inkább átalakulhat a cégstruktúra, és annál jellemzőbbé válhat a már többször tárgyalt modell: néhány állandó alkalmazott mellett egyre gyakoribb lesz a vállalkozóknak kiszervezett, projekt alapú munkavégzés.