A Z generációs fiatalok 35%-a érez lelkifurdalást, ha nem dolgozik a szabadsága alatt – derül ki egy új kérdőíves kutatásból. A nyár elején 31%-uk egyáltalán nem is tervezett nyaralást az idei évre a gazdasági helyzet miatt.
A LinkedIn-en 9.400 válaszoló részvételével zajlott kérdőíves kutatásban mondta a Z generációsoknak több, mint a harmada, hogy kellemetlenül érzi magát, ha teljesen elszakad a munkától a szabadsága alatt. És bár élen jár a legfiatalabb korosztály, azért nem utcahosszal vezetnek: az X generáció 32%-a, a milleniumiak 30%-a válaszolta ugyanezt, míg a boomereknek csak 22%-a érez lelkifurdalást emiatt.
A különbség tehát nem szignifikáns az egyes nemzedékek között, és a Z generáció minimálisan „vezető” pozícióját az is indokolhatja, hogy ők még csak most kezdték a karrierjüket, bizonytalanabbnak érzik a pozíciójukat a munkahelyükön. Arra azonban jó ez a mérőszám, hogy látszódjon: hiába beszélünk a munka-magánélet egyensúly fontosabbá válásáról, markáns átalakulást hozni ezen a téren a fiatal korosztálynak sem egyszerű.
Nyitottan a munkahely-váltásra
Mindezzel együtt, vagy talán éppen ezért, egy másik kutatásból az derül ki, hogy a Z generáció tagjainak 62%-a keres aktívan vagy passzívan munkát. Akkor is nyitott szemmel járnak, ha éppen jól érzik magukat a munkahelyükön, a jobb lehetőségek felé lépés folyamatosan ott van a radarjukon. Ebben sem egyedülállók egyébként, az Y generáció 60%-al szorosan mögöttük áll – a hosszú távú munkahelyi elköteleződés hiánya tehát szintén nem a legfiatalabb korosztály találmánya.
Ezzel párhuzamosan a munkaadók arra panaszkodnak, hogy a Z generációs fiatalok a munkában hiányában vannak a megfelelő kommunikációs készségeknek, motivációnak, és nem is tesznek kellő erőfeszítéseket. Az USA-ban és Nagy Britanniában azonban mára ők teszik ki az aktívan dolgozó munkaerő 15%-át, és ez az arány évről évre növekedni fog. A közös nevező megtalálása így egyre inkább elengedhetetlenné válik, kérdés, hogy a munkavégzés és foglalkoztatás struktúrájában milyen átrendeződés várható majd.
Alulfizetett Z generáció?
A fent idézett, amerikai és brit kutatás alapján a Z generációsok 37%-a érzi alulfizetettnek magát, ami jelentősen hozzájárul a folyamatos aktív vagy passzív munkakereséshez. Különösen a nemzedék nőtagjaira igaz ez, akik 60%-al nagyobb arányban váltanak egy jobb fizetési ajánlat hatására.
A Z generáció munkához való hozzáállását nem csak azért érdekes figyelni, mert ők a legújabb munkaerőpiacra lépő nemzedék, és természetes, hogy attitűdjük jelentősen befolyásolja a munkavégzés alakulását. Ők az a generáció is, akik kulturálisan a leginkább sokszínűek, hiszen egyre inkább tágul társadalmilag azok köre, akiknek esélye van megfelelő oktatásban részesülni és lehetőséget kapni, tanultak és a technológiát anyanyelvi szinten beszélik. Tudni, hogy ők hogyan akarnak dolgozni, elengedhetetlen ahhoz, hogy be tudjuk vonni, motiválni tudjuk őket.