Skip to content

A munkahelyi attitűd megváltozása – adj célt a munkavállalóidnak, hogy maradjanak

cél

A munkavállalók igénylik, hogy a munkahelyük markáns célt adjon a mindennapjaiknak. Munkaadóként neked meg kell felelned ennek az elvárásnak, vagy nézheted, ahogy sorra mondanak fel az alkalmazottaid.

Azok a munkavállalók, akik célokra találnak a munkában, amit végeznek, sokkal hatékonyabban dolgoznak. Testileg és lelkileg is jobb állapotban vannak – ami munkaadóként azért fontos számodra, mert ez a helyzet elégedettséggel tölti el őket, tehát nem igyekeznek váltani.

Vezetőként nem szokás a munkavállalók személyes céljaival foglalkozni. A legtöbben úgy gondolják, hogy ez túlmutat a formális viszonyon, nem biztosak benne, hogy az alkalmazott egyáltalán meg akarja osztani vagy őszintén fog válaszolni, és kínosnak is érzik, hiszen mi van akkor, ha nem tudnak adekvát választ adni a felvetésre.

Ezeken a prekoncepciókon márpedig érdemes túllépni, különösen annak tudatában, hogy a munkavállalók jelentős részét a munkája teszi céltudatossá. Ez ad keretet a mindennapoknak, ebben ér el sikereket, ezért a munka jelentősen hozzájárul ahhoz, ahogy definiálja magát. Ha ezt belátjuk, akkor azt is észrevehetjük, milyen fontossága van annak, hogy ez a munkahely valós célokat tudjon adni a munkavállalóknak.

Ha jól csinálod, te is megtapasztalhatod a hatalmas üzleti potenciált, amit a céltudatos, elkötelezett munkavállalók jelentenek.

Hogyan tehetsz érte, hogy célt és értelmet találjanak a munkavállalók a nálad végzett munkában?

Fontos látni, hogy miközben alapvetően mindannyian azért dolgozunk, hogy előteremtsük azt a pénzt, amire a mindennapok során szükségünk van, a munka sokkal több idejét igénybeveszi a mindennapjainknak, hogy kizárólag egy kötelező rosszként tekintsünk rá. Igényünk van arra, hogy fontosnak tartsuk a feladatot, amit elvégzünk, emellett pedig saját képességeinknek állandó visszajelzéseként arra is törekszünk, hogy egyre jobbak legyünk.

Annak megteremtésének, hogy a munkavállaló célokat találjon a munkájában, két fő terepe van. Az egyik egy globális kapcsolódási pont: a vállalat által képviselt értékek. Ha a cég olyan ügyekért tesz – aktívan, nem csak a szavak terepén -, amelyet a munkavállaló fontosnak talál, akkor láthatja, hogy saját munkájával ezen ügyekért dolgozik. Minél eredményesebben végzi a munkáját, annál többet tesz a cég a nevezett ügyért. Ez motivációt ad, agilisabbá tesz.

A másik a személyes terep, ahol a munkavállalónak individuálisan lehetősége van jobbá válni, elismerést kapni, feljebb lépni a szakmai ranglétrán. Kétség nem fér hozzá, energiaigényes egy olyan környezet kialakítása és cégkultúra felépítése, ahol ez jól működik, de a fentiekből látszik, hogy megéri. És ami ebben a legfontosabb, hogy nincs általános recept: amivel kezdtem is, azt kell tudnod, az egyes munkavállalóidnak személyesen mik az igényeik, és ehhez kell alakítani azt, amit adsz nekik.

Azért van szükségünk célkitűzésekre, mert így hasznosnak érezhetjük magunkat, elégedettséget érezhetünk egy-egy elvégzett feladat után, vagy éppen azt tapasztalhatjuk, hogy jobbá váltunk. Mindezek kielégítésére a munka a legalkalmasabb terep, ezért is szeretünk olyan feladatot végezni, ami kihívást jelent és sikerélményt ad. Ez a mindenkiben jelenlévő igény fontos aspektusa annak, akik vagyunk, éppen ezért tesz sokkal hatékonyabbá és kiegyensúlyozottabbá mindenkit, ha ezen elvárásait a munka elégíti ki.

Ha ez megteremtődik, jelentősen megváltozik a munkavállalói attitűd. Ha a munkánk, a feladatunk a küldetésünk és személyes fejlődésünk terepe lehet, másként tekintünk rá. Fontosabbá válik számunkra, máshogy viszonyulunk hozzá. Nyilvánvalóan elsősorban jó hatásai vannak ennek: jobban akarjuk csinálni, egyre személyesebb üggyé tesszük a projektek sikerét. Ez pedig egyre jobb teljesítményre sarkall.