Skip to content

A “csendes felmondás” a Z generációra is jellemző

csendes felmondás

Hozni a minimumot, és semmi többet – így lehet a legjobban definiálni az egyre inkább elterjedt “quiet quitting” fogalmát, ami minden generáció, így a fiatalok körében is “hódít”. Mit tehetsz munkaadóként, hogy megelőzd ennek negatív hatásait?

Egy kutatásban a megkérdezettek nagyjából 80%-a állította, hogy nagyon hívogatónak találja a hozzáállást, mely szerint a munkahelyén teljesíti a minimumot, ami ahhoz kell, hogy ne veszítse el az állását, de semmi többet. Ez nem csak azokra jellemző, akik már belefásultak a mókuskerékbe, a kiégés tüneteit tapasztalják – hanem a frissen munkaerőpiacra lépett Z generációra is.

“Csendes kilépésnek”, “quiet quitting”-nek nevezik a trendet, ami mögött a munka, a munkahely és a feladattal kapcsolatos motiváció elvesztése áll. A munkavállalók nem éreznek késztetést, hogy többet nyújtsanak a minimumnál. Megcsinálják, amivel még igazolni tudják, hogy ellátják a feladatukat, nem számonkérhetők, hogy valamit elmulasztottak volna, de több energiát nem fektetnek bele.

Nem nehéz kitalálni, hogy ez miért nagyon kedvezőtlen a cégeknek. A feladatok kreatív, agilis elvégzése, a gondolkodás a legjobb megoldáson – hatalmas különbséget eredményezhet. Ha a munkavállaló csak arra törekszik, a legkevesebb energiát igénylő, elvileg megfelelő megoldást kivitelezze, az eredményesség jelentősen csökken.

Nem csak a te céljaid szolgálja ez a hozzáállás. Valójában a munkavállaló számára is lélekölő, ha csak azért jár be a munkahelyére, hogy fizetést kapjon, és egész nap azt várja, hogy hazamehessen. Ha elkötelezett a munkája iránt, érdekli, akkor izgalmas kihívást jelent egy-egy feladat. Nem arról van szó tehát, hogy a munkavállalóak ez a felállás annyira kényelmes lenne.

Mit tehetsz, hogy megelőzd vagy visszafordítsd ezt a trendet?

1. Fektess a vezetőképzésbe

Nagyon sok helyen tapasztalni, hogy a mai napig nem ismerik el, hogy a vezető pozíció önmagában is készségeket igényel, vezetői készségeket. Ahogy a területén jól teljesítő szakember lépked feljebb a szakmai ranglétrán, egyszercsak eljut a vezető pozícióig – de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ő automatikusan rendelkezik is vezetői készségekkel.

A megfelelő munkaszervezés, képesség a többiek motivációjára, annak felismerése, hogy mikor van szüksége egy csapatnak megújulásra, mikor van valamilyen elégedetlenség – ezeket meg kell tanulni. Egy jó vezető munkája jelentős különbségeket eredményezhet az irányítása alá tartozó munkavállalók hozzáállásában. Egy kutatás szerint a vezető legalább 70%-ban felelős a munkavállalói elkötelezettségért.

2. Hallgasd meg a munkavállalói igényeket

Ne ülj fel a trendeknek követve a számodra legszimpatikusabb aktuális irányt – legyen az csocsóasztal, home office, bármi. Hallgasd meg a csapatod igényeit, és abban legyél rugalmas, amit ők igényelnek. Amikor a két napos csapatépítő mindenkinek kényelmetlenséget okoz, akkor ne erőltesd, ha jelentősen javít a morálon, ha 3-kor el lehet menni az irodából és este otthon befejezni a feladatokat, akkor adj ennek teret.

Nem csak a kényelem jelent önmagában jelentős különbséget, hanem annak tudata, ha a munkavállaló tisztában van vele, lehetőséget biztosítasz számára, hogy összeegyeztesse a magánéletét és a munkát. Ez az együttműködő háttér növeli az elköteleződést, ezáltal a motivációt is.

3. Kommunikálj nyíltan a vállalkozás helyzetéről

A Z generáció kapcsán már többször emlegettük, de minden korosztályra igaz, hogy sokkal inkább bevonódnak, ha azt érzik, van értelme annak, amit csinálnak. Ne csak a legszűkebb értelemben vett feladatot kommunikáld a munkavállalók felé, hanem fesd le nekik a teljes képet. Mi a cél, merre tart a vállalkozás, milyen nehézségekkel kell megküzdeni.

A “közös ügy” minden esetben növeli a bevonódást, az elköteleződést. Ha a tevékenységnek van célja, akkor máris a munka sem csak a fizetés megszerzéséről szól. A nagyobb cél ismerete motivációt adhat az alkalmazottaidnak, így neked és nekik is előnyös, ha minél jobban bevonod őket.

A következő pont természetesen az lenne, hogy becsüld meg a munkájukat, és itt természetesen az anyagi megbecsülésre is gondolok. Erről azért nem írtam most külön, mert egyrészt természetesnek kellene lennie (persze nem az), másrészt viszont az egyre nehezebb gazdasági helyzetben ez egyre összetettebb kérdés. Így plusz egyként csak annyit írok, tegyél meg mindent, hogy a munkavállalóid ne váltsanak a máshol kínált jobb fizetésért.