A boldog kolléga hatékonyabb is

boldog munkavállaló

Egy telefonos értékesítéssel foglalkozó cégnél vizsgálták, milyen hatással van a kollégák hangulata a munkájuk hatékonyságára, és azt találták, hogy a boldog alkalmazottak többet dolgoztak, és hatékonyabban értékesítettek. Jó, te nem telefonos sales-eseket alkalmazol. Fontos akkor is neked, hogy boldogak legyenek a munkavállalóid?

A munka hatékonysága és a munkavállaló hangulata közti kapcsolatot nagyon sokszor vizsgálták már. Nem véletlen, hogy pár éve olyan hatalmas divatja lett a munkahelyi csocsóasztalnak, még korábban pedig a csapatépítő tréningek vitték a trendet: a jó hangulat hatékonyság-növelő erejének megrögzött hívei számtalan módon próbálják megteremteni azt a helyzetet, ahol az alkalmazott a munkahelyén érzi jól magát igazán.

De a most felnövő Z generáció esetében már nem ez a cél, sokkal tudatosabb a magánélet és a munka szétválasztásában a fiatal korosztály. Az ő esetükben nem az a cél, hogy a munkahelyükön akarják tölteni az estéiket, mert ez úgysem fog megvalósulni: most inkább azt kell elérni, hogy amit a munka nyújthat nekik, azon a téren elégedettek legyenek, akkor hatékonyabban is fognak teljesíteni.

Egy brit kutatás során sorrendet állíttattak fel az emberekkel azokról a tevékenységekről, amelyek boldoggá teszik őket, és a munka bizony a lista alján volt. Ennek pedig nem lenne szabad így lennie, hiszen a munka elvileg egy olyan terület, amit mi választottunk ki (azt, hogy ezzel szeretnénk foglalkozni), tehát alapvetően kell, hogy érdekeljen, ha pedig érdekel, és mégsem okoz örömet csinálni, ott már valami baj van.

A telefonos értékesítők teljesítményét elemző kutatás során hat hétig vizsgálták az alkalmazottakat és kérdezték meg tőlük, egy adott napon egy skálán mennyire boldogak, ezt pedig összevetették az eredményességükkel, és arra jutottak, hogy amelyik kolléga boldogabb, az többet is teljesít ugyanannyi idő alatt, ráadásul eredményesebben is.

Nem erre a kutatásra alapozva szeretnék messzemenő következtetéseket levonni, de a logikát általánosnak gondolom. Az az ember, aki jól érzi magát ott, ahol van, úgy érzi, megbecsülik, és jó légkörben is dolgozik, elkötelezettebbé válik. Jobban teljesít, mert nem önkéntelenül is a kibúvókat keresi, hanem hasznos tagja szeretne lenni a csapatnak. Ez itthon nálunk szerintem fokozottan igaz, ahol nagyon jellemző az elégedetlenségében dacból nem teljesítő embertípus.

Miközben általános a szakember-hiány, egyre kevesebb vezető teheti meg, hogy ne figyeljen oda a munkavállalói közérzetére. Mindenki érdeke egy olyan közeg megteremtése, ahol a munkavállaló jól érzi magát és elégedett a helyzetével, ezért minden cégvezetőt arra bátorítok, vizsgálja meg, ilyen munkakörnyezetet biztosít-e a cégében.