5 tipp, hogy a nyári diákmunkás ne csak „túléljen”, hanem jól dolgozzon

5 tipp, hogy a nyári diákmunkás ne csak „túléljen”, hanem jól dolgozzon

Nyáron a diákmunkában dolgozó fiatalok gyors betanítása, motiválása és megtartása nem kis kihívás – főleg, ha a cél az, hogy ne pusztán túléljék a munkát, hanem valóban hozzátegyenek a csapat teljesítményéhez. Mivel sokuknak ez az első munkahelyi élményük, a HR és a közvetlen vezetők szerepe kulcsfontosságú. Az alábbiakban 5 bevált HR-tippet osztunk meg, amellyel a diákmunka hasznos és kölcsönösen eredményes lehet a cégek és a fiatal munkavállalók számára egyaránt.

1. Adj világos, egyszerű feladatokat és fogalmazd meg az elvárásokat

A nyáron diákmunkára jelentkező fiatalok közül sokan már rendelkeznek munka tapasztalattal, mások pedig most próbálják ki magukat először a munka világában. Az közös bennük, hogy alapvetően egy oktatási háttérrel rendelkeznek, és nem a cégműködés még az alapvető logikájuk. Kezdésnél ezért fontos, hogy a feladatokat rövid, érthető lépésekben adjuk át. Ne feltételezz automatikusan semmit: ami egy rutinos kollégának magától értetődő, az egy diák számára új lehet. Ha tudja, pontosan mit várnak tőle, magabiztosabban és önállóbban fog dolgozni.

2. Legyen mindig elérhető egy segítő kolléga

A kérdezés lehetőségét már az első napon világosan kommunikálni kell. Ne hagyd, hogy egy diákmunkás egyedül maradjon egy bizonytalan helyzetben. Egy kijelölt „mentor” vagy segítő kolléga segíthet abban, hogy gyorsabban beilleszkedjenek, és valóban hatékonyan dolgozzanak. Buzdítsd őket kérdezésre, mondd el nekik, hogy minden olyan kérdésben, ahol bizonytalanok, inkább kérdezzenek. A Z generációra jellemző, hogy nem vágyik a felelősség terhére, így ha világosan kommunikálod, mikor, kitől kérdezzen, ki fogja használni ezt a lehetőséget.

3. Dicsérj azonnal – és építő módon adj visszajelzést

A fiatal munkavállalók azonnali visszajelzésből tanulnak a leghatékonyabban. Ráadásul generációs sajátosságuk az azonnali visszajelzés iránti igény. Ha jól dolgoztak, ne várd meg a hét végét: mondj köszönetet vagy dicséretet még aznap. Ugyanez igaz a hibákra is – ne kritizálj, hanem mondd el, mit lehetne másképp csinálni. Ettől motiváltabbá és figyelmesebbé válnak.

4. Mutasd meg, miért fontos az ő munkájuk

Ha érti, hogy a munkája hogyan járul hozzá az egész csapat sikeréhez, szívesebben és felelősebben dolgozik. Akár logisztikáról, vendéglátásról vagy adminisztrációról van szó, oszd meg velük: „Ez a folyamat rajtad is múlik” vagy „Ez a te munkád nélkül nem menne ilyen gördülékenyen”. Ez erősíti az elköteleződést.

5. Zárd le jól a közös munkát

A diákmunka gyakran néhány hetes vagy hónapos együttműködés – mégis fontos, hogy pozitív élménnyel záruljon. Köszönd meg a munkájukat személyesen is, és ha lehet, kérj tőlük visszajelzést. Ez employer branding szempontból is értékes: egy elégedett diákmunkás visszatérhet, és másoknak is ajánlhatja a céget.

5 tipp, hogy a nyári diákmunkás ne csak „túléljen”, hanem jól dolgozzon

Milyen nehézségekkel találkoznak a diákok az első munkahelyükön?

A diákok számára az első munkahely egyszerre izgalmas és ijesztő élmény. Gyakori nehézség a bizonytalanság, hogy nem mernek kérdezni, nehogy „butának” tűnjenek. Emellett az ismeretlen környezet, a belső szabályok és íratlan munkahelyi normák is kihívást jelenthetnek. Ha a csapat zárkózott, vagy nincs kijelölt személy, akihez fordulhatnak, az könnyen frusztrációhoz és visszahúzódáshoz vezethet. Ezek megelőzhetők támogató légkörrel és előzetes felkészítéssel.

Hogyan segíthet a megfelelő onboarding a diákok teljesítményén?

A jól előkészített onboarding csökkenti a hibalehetőséget, gyorsítja a betanulást, és növeli a diákok önbizalmát. Ha már az első napon pontos információt kapnak arról, mi a feladatuk, kihez fordulhatnak, és milyen szabályokat kell betartaniuk, sokkal nagyobb eséllyel teljesítenek jól. Az onboarding ráadásul az információátadás mellett lehetőséget biztosít egy barátságos fogadtatásra, személyes bemutatkozásra, amelynek során megfogalmazásra kerülhetnek a világos keretek is.

Mitől lesz emlékezetes egy nyári diákmunka élménye?

Egy nyári munka emlékezetes lehet pozitív és negatív értelemben is – a különbség az általad biztosított figyelmen, és a kommunikáción múlik. Ha a diák úgy érzi, hogy bíznak benne, számít a munkája, és emberszámba veszik, az motiváló és önbizalom-növelő hatású lehet. Egy rövid köszönő mondat, egy dicséret vagy az, hogy részt vehet egy csapatprogramon, sokkal többet jelent, mint gondolnánk.

Hogyan készíts motiváló feladatot diákmunkásoknak?

Úgy érdemes feladatot tervezni a diákmunkában dolgozó fiataloknak, hogy az egyszerre legyen egyértelmű, elérhető és értelmes. Legyen világos, mit kell csinálniuk, milyen eredményt várunk el, és mennyi idejük van rá – így nő a sikerélmény esélye. Érdemes olyan munkát adni, aminek van „látható eredménye” vagy értelmezhető célja, például ügyfelek kiszolgálása, rendrakás, csapat támogatása. Ha a diákok érzik, hogy nem csak időkitöltésre használják őket, hanem valóban hozzájárulnak a működéshez, sokkal lelkesebben dolgoznak majd.

A jó élményből jó munka lesz

A nyári munka tudatos beépítéséből a cég működésébe a vállalat is sokat profitálhat, ha tudatosan építik fel a diákmunka folyamatát. Ha odafigyelsz az onboardingra, a visszajelzésre és a motiváció fenntartására, a diákmunkás nem csak „túlélni” fogja a nyarat – hanem valóban értéket is teremt.

NYUGDÍJAS MUNKA

FELNŐTT MUNKA

NYUGDÍJAS MUNKA