3 gyakori hiba, amit cégvezetők elkövetnek

vezetői hibák

Ismerjük a klisét: vezető legyél, és ne főnök. Nagyjából tudjuk is, hogy mit értünk ezen a különbségtételen. De miben is nyilvánul meg valójában? Összegyűjtöttem 3 gyakori hibát, amit cégvezetők elkövetnek, és főnökké válnak anélkül, hogy “főnökösködni” akarnának. Ismerős a környezetedből valamelyik viselkedésminta? Arról is beszélek a cikkben, saját tapasztalataim szerint milyen problémát okoz ez a cég működésében.

A vezető jelentősége nagyon fontos egy cég életében, nagyon érdekes, hogy ennek ellenére mégis mennyi embert látunk ilyen pozícióban vezetői készségek hiányában. Egy jó menedzser komplexitásában látja a felügyelete alá tartozó terület fejlődési irányait, megbízik az alkalmazottaiban, és így tényleg az összetett kérdésekkel tud foglalkozni ahelyett, hogy a napi apróságokat ellenőrizné, emellett pedig elsősorban azon dolgozik, hogy a vezetése alá tartozó alkalmazottak minél zökkenőmentesebben tudják végezni a munkájukat, hiszen úgy válik hatékonyabbá az ügymenet.

Vezetőnek lenni éppen ezért nehéz, és mindenképp sajátos készségeket igényel. Arról is volt már szó korábban, hogy éppen ezért mennyire hibás az a rutin, ahol a szakmájában kiemelkedő munkavállalót előléptetik vezetőnek: a cég veszít egy jó munkaerőt, és nem (feltétlen) nyer egy jó vezetőt.

Mi az az 5 gyakori hiba, amit a legjobb szándékkal is elkövetnek vezető pozícióba kerülő emberek?

1. Nem képezik magukat a feladatra

A vezetői stratégiák is tanulhatóak, így bár lehet, hogy valaki nincs ezek birtokában, amikor magasabb pozícióba kerül, mégis érdemes lenne energiát fektetnie bele, hogy elsajátítsa. “Mit lehet a vezetésen tanulni” – gondolják ilyenkor nagyon sokan, “tudom, hogyan működik ez a cég, majd addig erőltetem, amíg úgy nem mennek a dolgok”, mondhatnám nagyon leegyszerűsítve. Mindenkinek, aki vezető pozícióba kerül, érdemes lenne, akár autodidakta módon, megtanulnia, hogy is működik ez a dolog.

2. Visszaélnek a hatalmukkal

A kényelmes dolgokhoz nagyon könnyű hozzászokni, és sajnos vezetők esetében gyakran előfordul, hogy bár észre sem veszik, kisebb helyzetekben akár, de visszaélnek a hatalmukkal. Kizárólag azért, mert egy adott helyzetben annyival egyszerűbb azt mondani, hogy “márpedig én vagyok a főnök, úgyhogy ez így lesz”. Vezetőként soha nem szabad elfelejteni, hogy azok, akik a gyakorlati munkát végzik egyrészt nagyon is értenek a munkájukhoz, másrészt ők vannak ott a tényleges “helyzetekben”, ezért sok esetben sokkal tisztábban látnak egy kérdést, mint a vezető.

3. Feladatot adnak ahelyett, hogy inspirálnák az alkalmazottaikat, hogy ők jöjjenek rá a legjobb megoldásra

Ahogy már fent is írtam, a jó vezető komplexitásában látja a területe, vagy az egész cég működését, de ez nem jelenti azt, hogy minden lépést is pontosan tud. Éppen ezért nem egy kész feladatlistát kell az alkalmazottak kezébe adni, hanem megteremteni annak a lehetőségét, hogy a célokat és irányokat látva mindenki maga jöjjön rá a saját területén arra, hogyan lehet ezt a legjobban elérni. Nem egy káoszban egymás mellett dolgozást vizionálok, természetesen stratégiát kell kidolgozni, de engedni kell, hogy ehhez mindenki hozzátegye a magáét.

Mindez, amit fent összefoglaltam, nüansznyi apróságok gyűjteménye. Mégis, ezek teremtik meg a lehetőségét, hogy a vezető maga is a csapat tagjává váljon, és egy jó rálátással rendelkező iránymutató legyen egy autoritással rendelkező felügyelő helyett.

Címkék: