Skip to content

2022 legfontosabb munkahelyi kérdései

munkahely trendek 2022

A munkahely, mint helyszín, soha nem esett még át olyan radikális átalakuláson, mint az utóbbi másfél évben. Persze mindig voltak trendek, de most alapjában fordult fel minden, amit a munkahelyről gondolunk. A távoli munkavégzés hatékonysága, ellenőrizhetősége és kényelme, az egylégterű irodákban összezárt kollégák biztonságérzetének hiánya, számtalan olyan kérdést vet fel, amivel a jövő évben is foglalkozni kell majd.

A munkahelyek mindig is folyamatosan átalakulóban voltak, ha csak az utóbbi évek trendjeit nézzük, volt az időszak, amikor mindenki csocsóasztalokat tett a közös helyiségbe a munkahelyi csapatépítés céljából, majd pedig szinte minden új irodaépületben kizárólag egylégterű irodákat alakítottak ki, ami költséghatékony megoldás, de nagy kérdés, mennyire könnyű így dolgozni.

A járvánnyal azonban szinte minden vállalat átállt a home office-ra, ami számtalan új kihívást teremtetett, ezeket már szinte sorolni sem kell: a technikai feltételek biztosítása, berendezkedés az online meetingekre, az otthoni munkavégzés munkáltató ellenérzésének lehetőségei.

Állásinterjú – online

Nem csak a munka, az állásinterjúztatás is az online térbe került át, ami a legtöbb HR szakember szerint legalább olyan hatékony, mint a személyes interjú. Ez a gyakorlat a jövőben is megmaradhat, sőt, ha egy vállalat megtartja a home office lehetőségét a munkavállalói számára, akkor ez jelentősen kitágítja a felvehető alkalmazottak körét. Nem kell most már olyan szakembert keresni, aki a cég irodájához közel lakik, hiszen akár az ország másik feléből is végezheti a munkáját.

Alternatív foglalkoztatási megoldások

A munkaerőhiány általános, és ez a helyzet minden bizonnyal jövőre sem fog megváltozni. A cégeknek alternatív megoldásokban kell gondolkodniuk, amire kiváló megoldás a diákmunka is. Adminisztratív, asszisztensi, betanuló pozíciókban diákmunkában fiatalokat foglalkoztatni költségkímélő lehetőség, és megoldást jelent, ha átszervezik a feladatok kiosztását egy cégen belül. Ebben tudunk segíteni, keress minket >>

A bizonytalanság továbbra is állandó

Ne ringassuk magunkat hamis illúziókba, a bizonytalanság valószínűleg még jövőre is állandó lesz a munkahelyeken. Nem tudjuk, milyen lezárások fordulnak majd elő, és azt sem, melyik ágazat számíthat visszaesésre a forgalomban. A nemzetközi szállítás, az alapanyagellátás továbbra is akadozik, így a cégek számos nehézséggel néznek szembe. Az alkalmazottak erre úgy reagálnak, hogy saját helyzetüket igyekeznek minél biztosabbá tenni: továbbra is előfordulnak majd olyan felmondások, ahol a munkavállaló pusztán azért vált, mert az új helyet biztosabbnak, stabilabbnak látja.

Félelmek és ellentétek a munkahelyen

A járványra adott reakciók egy szélsőségesen széles skálán mozognak a vírustagadóktól azokig, akiket pánik félelemmel tölt el a megfertőződés veszélye. A különböző hozzáállású kollégák együtt dolgozása számos konfliktus forrása lehet. Van, aki kényelmetlenül érzi magát attól, hogy ismét be kell járnia az irodába, kialakulhatnak személyes ellentétek is, amikor az egyik fél úgy érzi, a másik nem elég elővigyázatos, és ott vannak még az elvi viták az oltáspártiak és -ellenesek között. Mivel ez egy mindenki számára ismeretlen helyzet, a reakciók hevesek, és komoly vezetői és HR feladat a csapaton belül a harmonikus viszonyok megőrzése.

A távmunka biztonsági kérdéseire megoldást kell találni

Amikor gyorsan kellett átállni a home office-ra, akkor a gyakorlati feladatok megoldása mellett a prioritási lista legvégén szerepelt az olyan adatvédelmi kérdések tisztázása, mint hogy az új rendszerben a munkavállaló “hazaviszi” a cég ügyfeleinek személyes adatait, és nem született protokoll a hibák, IT-kérdések megoldására. Mivel nagyon sok cég tartotta meg a home office vagy hibrid munkavégzést, ezen gyakorlatok tisztázása és “formába öntése” is a jövő év feladat lesz.

A fenti kérdések hosszú távú megoldásainak kidolgozása olyan feladatokat eredményez majd, mint az irodai tér átalakítása – ha sokan dolgoznak otthonról, nincs szükség olyan nagy iroda fenntartására -, a csapatépítő HR feladatok újraszervezése, és az elköteleződés növelésének új eszközeinek megtalálása. Kihívással teli feladatok!