Hogyan alakul át az irodai munkavégzés a járvány után?

A munkavégzés helye és a munkakultúra szempontjából jelentős változásokat hoz a járvány. Egyre több cég szavaztatja meg az alkalmazottait, milyen konstrukcióban tudnak komfortosan dolgozni, miközben persze az is látszik, hogy egy vállalat sem szeretne költséges változtatásokat alkalmazni, amikor elképzelhető, hogy hónapok múlva a megszokott rutin áll vissza. Mi lenne az ideális és hogyan viszonyulnak ezek a változások a fiatal generáció igényeihez?

Az látszik, hogy a cégek egyelőre tanácstalanok, mi legyen az ideális megoldás. A hatalmas, egylégterű irodákban a fertőzésveszély csökkentése nehézségekbe ütközik, az üveg irodaépületek, amelyekben ablak nyitására nincs lehetőség, szintén nem a járványhelyzetre optimalizált épületek. Nehezíti a helyzetet az is, hogy senki nem tudja, meddig kell átmeneti állapottal számolni.

Sokan viszont már hosszú távon gondolkodnak a változtatásban, nem azért, mert a járványtól félnek, hanem mert az elmúlt hónapok rámutattak arra, hogy talán nem az eddig megszokott módszer a legideálisabb a munkavégzésre. Több ötlet is felmerült, van, aki a teljes home office lehetőségétől sem zárkózik el, vannak, akik felezik a csapatot, egyik héten az egyik, másik héten a másik csoprt dolgozik bent az irodában, és vannak, akik heti 2 napra csökkentenék az irodában töltendő időt.

Az új módszerek kidolgozásának gyorsasága azért is igény most, mert ha sikerül egy olyan ideális megoldást megtalálni, amiben hatékony a munka, de mégsem igényel állandó irodai jelenlétet, az a jelen helyzetre is választ adhat. Semelyik cégvezető nem szeretné, ha az ő cégén belül ütné fel a fejét a vírus, de az sem ideális, ha a munkavállalók félelemmel telve járnak be dolgozni.

Hosszú távon tehát változásokra lehet számítani, és ha ez a helyzet hatással van a munkakultúránkra, akkor az nem éppen a fiatalabb, Z generáció számára teszi-e vonzóvá a munkakörnyezetet, amit kínálunk? Sok vád éri a fiatalokat, hogy máshogy állnak a munkához: az egyéni kiteljesedés lehetőségét és a sikerélményeket keresik, és sokkal fontosabb számukra a kellemes munkakörnyezet, mint a korábbi generációk esetében.

De nem pont ezt teszi lehetővé a home office? Az otthon kényelmében dolgozva könnyebb a motiváció fenntartása, e generáció számára, digitális bennszülöttként az online kommunikáció már nem jelent semmiféle akadályt: hosszas meetingek helyett a célratörő párbeszéd veheti át a szerepet, és minél több lehetőség van az önálló munkára, annál több az egyéni sikerélmény.

Ezek a változások talán arra is rámutatnak, itt az ideje, hogy átgondoljuk a csapatmunka mikéntjét, és lehetőséget adnak, hogy minél jobban bevonjuk a cégünk működésébe a legfiatalabb generációt, akinek óriási digitális tudása a vállalat előrelendítését is segítheti.